Myt sprids om svensk julskinka – många har gått på den

2024 12 20

Fyra av fem svenskar kommer att äta julskinka i år.

Klassikern är enligt Livsmedelsföretagen den mest populära maten på hela julbordet.

– Är det jul så ska det finnas julskinka, den är fast rotad på förstaplatsen. Så har det varit sedan vårt gamla bondesamhälle, har organisationens presschef Daniel Emilson tidigare sagt till Aftonbladets receptsajt “Godare”.

Men det får inte lov att vara vilken skinka som helst.

Två av tre vill samtidigt ha en julskinka från grisar som har fått lov att gå ute, visar en undersökning från KRAV.

Lika många tror dessutom att över tio procent av Sveriges grisar är just utegrisar.

Stämmer inte

Men det visar sig vara en myt.

I verkligheten är det mindre än en procent av grisarna som får springa fritt utomhus på sommaren och bete sig som grisar i form av att beta gräs och bada gyttjebad, uppger KRAV i en kommentar till undersökningen.

Med andra ord är det, till skillnad mot vad många tror, bara en bråkdel av julskinkan i butikerna som kommer från utegrisar.

– Djurvälfärd är mycket viktigt för KRAV, och jag önskar att fler grisar skulle få tillbringa somrarna utomhus och leva ett naturligt grisliv. Det är härligt att se hur glada de blir när de får komma ut, säger Emma Rung, vd på KRAV.

Ute året om

Enligt organisationen är det de KRAV-certifierade djuren som utgör utegrisarna. 

Det innebär att de får vara ute året om. På vintern finns det tillgång till en rastgård från stallet.

– EU-ekologiska grisar får nöja sig med en rastgård intill stallet året om, medan konventionellt uppfödda grisar får hållas inne hela livet, hävdar KRAV.

2,6 miljoner slaktas varje år

För första gången har samtliga av Sveriges tre största livsmedelskedjor, Ica, Coop och Axfood, i år tagit in julskinka från KRAV-certifierade grisar i sitt sortiment.

– Vi ser att efterfrågan på KRAV-märkt hållbart producerat kött ökar totalt sett, vilket är mycket positivt. Under tredje kvartalet i år ökade försäljningen med 46 procent i volym, säger Emma Rung.

Omkring 2,6 miljoner grisar slaktas i Sverige varje år.

Drygt 20 000 av dem är KRAV-certifierade, vilket motsvarar 0,77 procent av det totala antalet. Varje gris ger ungefär 4-8 julskinkor.

Foto: P. Kratochvil

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen