Myndighet upplyser: undvik detta på julbordet

2022 12 23

Servera för all del julskinka, köttbullar, prinskorv och Janssons frestelse på julafton.

Men håll dig borta från fet fisk i allmänhet och strömming i synnerhet.

Den rekommendationen kommer nu från Livsmedelsverket när svenska folket imorgon sätter sig till bords för att avnjuta den årliga och lika klassiska julmaten.

Innehåller miljögifter

Anledningen till att man bör vara försiktig med fet fisk, som exempelvis alltså strömming, är på grund av att den kan innehålla miljögifter beroende på var den är fiskad.

Det är särskilt viktigt för barn, ungdomar och den som vill bli gravid att få i sig så lite som möjligt av dessa miljögifter, framhåller Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

"Finns annan fisk"

Men för den sakens skull innebär det inte att svenskarna måste strunta i all fisk på julbordet helt och hållet.

– Lyckligtvis finns det annan fisk med lägre halter av dessa miljögifter, så alla kan njuta av bra fisk till jul, säger Sabina Litens Karlsson, toxikolog vid Livsmedelsverket, till myndighetens hemsida.

Lättnaden: grönt ljus för sill

Så vilken fisk är det grönt ljus för? Tacksamt nog för den som anser att sillen är helig på julbordet kan man fortsätta öppna sillburken med gott samvete.

– Den absoluta majoriteten av inlagd sill som säljs i butik är från Västkusten och Nordostatlanten och innehåller inga höga halter miljögifter, framhåller Livsmedelsverket.

– Däremot bör man se upp med strömming från Östersjön och Bottniska viken, beroende på hur mycket strömming man ätit tidigare under året.

Lax och lutfisk

Livsmedelsverket nämner även odlad eller vildfången lax från Atlanten eller Stilla havet som bra och hälsosamma alternativ för julbordet. De innehåller lägre halter av miljögifterna dioxiner och PCB än den vildfångade laxen man hittar Östersjöområdet.

Ett annat rekommenderat alternativ är lutfisk – en mager fisk med låga halter av samma ämne. Även om det är få svenskar som faktiskt har det på julbordet, trots att det ofta beskrivs som en klassiker.

– Förra året hade vi lutfisk som man kunde beställa, det sålde vi tio gånger av, så det har vi inte i år, konstaterar Jennie Selin på restaurangen Sjömagasinet till Göteborgs-Posten.

Även Hotell Eggers nämner lutfisk som den maträtt på julbordet som det går åt minst av i deras serveringar.

Stannar i kroppen i flera år

Livsmedelsverket poängterar att fisk i grunden är ett bra och nyttigt livsmedel som innehåller flera viktiga näringsämnen. Man ska gärna äta fisk två till tre gånger i veckan och dessutom variera sorterna.

Men när det gäller fisk med dioxiner och PCB ska man alltså se upp.

Miljögifterna lagras i kroppen  många år, och vill man bli gravid i framtiden ska man enbart bara äta fiskar med höga halter av dessa ämnen max ett par gånger om året – även om man inte planerar att skaffa barn på många år.

Foto: L. Penner

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen