Myndighet upplyser: undvik detta på julbordet

2022 12 23

Servera för all del julskinka, köttbullar, prinskorv och Janssons frestelse på julafton.

Men håll dig borta från fet fisk i allmänhet och strömming i synnerhet.

Den rekommendationen kommer nu från Livsmedelsverket när svenska folket imorgon sätter sig till bords för att avnjuta den årliga och lika klassiska julmaten.

Innehåller miljögifter

Anledningen till att man bör vara försiktig med fet fisk, som exempelvis alltså strömming, är på grund av att den kan innehålla miljögifter beroende på var den är fiskad.

Det är särskilt viktigt för barn, ungdomar och den som vill bli gravid att få i sig så lite som möjligt av dessa miljögifter, framhåller Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

"Finns annan fisk"

Men för den sakens skull innebär det inte att svenskarna måste strunta i all fisk på julbordet helt och hållet.

– Lyckligtvis finns det annan fisk med lägre halter av dessa miljögifter, så alla kan njuta av bra fisk till jul, säger Sabina Litens Karlsson, toxikolog vid Livsmedelsverket, till myndighetens hemsida.

Lättnaden: grönt ljus för sill

Så vilken fisk är det grönt ljus för? Tacksamt nog för den som anser att sillen är helig på julbordet kan man fortsätta öppna sillburken med gott samvete.

– Den absoluta majoriteten av inlagd sill som säljs i butik är från Västkusten och Nordostatlanten och innehåller inga höga halter miljögifter, framhåller Livsmedelsverket.

– Däremot bör man se upp med strömming från Östersjön och Bottniska viken, beroende på hur mycket strömming man ätit tidigare under året.

Lax och lutfisk

Livsmedelsverket nämner även odlad eller vildfången lax från Atlanten eller Stilla havet som bra och hälsosamma alternativ för julbordet. De innehåller lägre halter av miljögifterna dioxiner och PCB än den vildfångade laxen man hittar Östersjöområdet.

Ett annat rekommenderat alternativ är lutfisk – en mager fisk med låga halter av samma ämne. Även om det är få svenskar som faktiskt har det på julbordet, trots att det ofta beskrivs som en klassiker.

– Förra året hade vi lutfisk som man kunde beställa, det sålde vi tio gånger av, så det har vi inte i år, konstaterar Jennie Selin på restaurangen Sjömagasinet till Göteborgs-Posten.

Även Hotell Eggers nämner lutfisk som den maträtt på julbordet som det går åt minst av i deras serveringar.

Stannar i kroppen i flera år

Livsmedelsverket poängterar att fisk i grunden är ett bra och nyttigt livsmedel som innehåller flera viktiga näringsämnen. Man ska gärna äta fisk två till tre gånger i veckan och dessutom variera sorterna.

Men när det gäller fisk med dioxiner och PCB ska man alltså se upp.

Miljögifterna lagras i kroppen  många år, och vill man bli gravid i framtiden ska man enbart bara äta fiskar med höga halter av dessa ämnen max ett par gånger om året – även om man inte planerar att skaffa barn på många år.

Foto: L. Penner

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen