Myndighet sätter ned foten: Avfärdar rykte om muslimska barn

2024 09 18

En omfattande desinformationskampanj mot svenska myndigheter tog fart i början av 2022.

På sociala medier och andra plattformar anklagades socialtjänsten och kommuner för att kidnappa muslimska barn. 

I materialet som spreds på nätet fanns bland annat falska filmer där gråtande barn berättar att de har blivit kidnappade från sina föräldrar av svenska myndigheter.

Filmerna fick snabbt stor spridning i sociala medier och figurerade i arabisktalande kanaler med miljontals följare.

Nu har Socialstyrelsen gått till botten med ryktesspridningen.

I en stor analys har myndigheten undersökt om det finns skillnader mellan barn och unga av svensk och utländsk bakgrund när det gäller omhändertaganden av socialtjänsten.

Resultatet är tydligt: det är socioekonomiska faktorer, och inte födelseland i sig, som har samband med att barn placeras i samhällsvård.

Barn med två utlandsfödda föräldrar har till och med lägre sannolikhet att placeras i samhällsvård än de med svenskfödda föräldrar.

– Det gäller särskilt för barn vars föräldrar är födda i ett land där majoriteten av befolkningen är muslimer. Vi ser också att barn till utlandsfödda föräldrar i genomsnitt är placerade under en kortare tid av uppväxten än barn och unga med Sverigefödda föräldrar, fastlår Socialstyrelsen i analysen.

Ny lag på gång

Konsekvenserna av att bo i socioekonomiskt utsatta områden pekas ut som den största anledningen till omhändertagande av barn.

–  Resultaten i vår undersökning pekar verkligen på vikten av att rikta resurser till där de behövs som mest. Socialtjänsten behöver sträva efter att nå föräldrar tidigt och att öka tillgängligheten till sin verksamhet, säger Annika Öquist, enhetschef på Socialstyrelsen.

– Genom att sänka trösklarna till att be om hjälp kan fler barn få stöd tidigare. Det är något som går i linje med den nya socialtjänstlagen som planeras träda i kraft under nästa år, där socialtjänstens uppdrag att arbeta förebyggande förstärks.

Fakta: Socialstyrelsens analys

Myndigheten har granskat alla barn och ungdomar som fötts mellan 1991 och 2020 och är folkbokförda i Sverige (3,8 miljoner personer).

Undersökningen visar att:

  • Den allra största delen av socialtjänstens stöd till barn och familjer är frivilligt och ges i samarbete med familjen.
  • För de som är i större behov av stöd och skydd kan det bli aktuellt att placeras utanför hemmet en tid.
  • Varje år är ungefär 1 procent av alla barn och unga 0–20 år placerade.

Foto: D. Ellaby

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk granne sänker skatten till noll procent – på ett villkor

2025 10 20

Inkomstskatten tas bort.

Det nya lagförslaget presenterar Polens president Karol Nawrocki.

Men det gäller inte för alla.

– Polens president har undertecknat en ny lag som inför noll inkomstskatt för föräldrar som uppfostrar minst två barn, uppger nyhetskanalen Euronews.

Skattereformen ska gälla för familjer som tjänar upp till 140 000 zloty, motsvarande omkring 350 000 svenska kronor, per år.

För alla som har föräldraansvar

Skattelättnaden är tillgänglig för alla föräldrar som har föräldraansvar för barn, inklusive vårdnadshavare och fosterföräldrar.

En genomsnittlig polsk familj förväntas få omkring 1 000 zloty, motsvarande runt 2 500 kronor, mer i månaden tack vare den nya skattelagen, enligt beräkningar som polska myndigheter gjort.

– Den faktiska effekten av de nya reglerna kommer att synas först i skattedeklarationen för 2026, som kommer att lämnas in 2027, rapporterar nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Syftar till att minska skattebördan

Syftet med reformen är att minska skattebördan för familjer och öka den disponibla inkomsten.

Men det är också för att stimulera konsumtionen och uppmuntra till förvärvsarbete.

Den polske presidenten hade nollskatt för barnfamiljer som ett av de viktigaste vallöftena i sin presidentkampanj.

– Redan i mars presenterade han sitt så kallade "kontrakt med polackerna", där han tillkännagav införandet av skattelättnader från och med den första dagen av sitt presidentskap, uppger Euronews.

Nollskatten för barnfamiljer är bara en del av ett större reformpaket som också inkluderar en sänkning av momsen, avskaffande av kapitalvinstskatt och införande av en kvotbaserad pensionsindexering.

Finansieringen

Finansieringen av reformen kommer att ske genom en åtstramning av skattesystemet.

Finansiella experter i landet anser att det är orealistisk att uppnå enbart på detta sätt.

Och reformen möts också av en annan kritik.

– Skatteexperter varnar för att de verkliga fördelarna främst kommer att gynna de rikaste medborgarna, uppger nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll – på grund av Norge

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen