Myndighet oroad: ”Allvarlig kunskapslucka” hos svenska folket

2023 10 25

En betydande del av svenska folket har för dålig koll på vad det innebär att handla på kredit.

Det framgår av en ny undersökning från Konsumentverket, rapporterar SR Ekot.

Myndighetens granskning visar att många inte är medvetna om när de handlar på kredit – till exempel vid köp som man väljer att delbetala under en längre tid.

”Mycket bekymmersamt”

Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket, oroas av resultatet.

Hon menar att det finns ”allvarliga kunskapsluckor” om krediter hos en betydande del av befolkningen.

– Det innebär faktiskt att man skuldsätter sig vid löpande dagliga inköp. Det tycker jag är mycket bekymmersamt.

– Det för med sig högre kostnader i ett redan ansträngt ekonomiskt läge.

Det säger Cecilia Tisell till SR Ekot.

Konsumentverkets generaldirektör dömer dock inte ut betalningsmetoden helt och hållet.

– Ibland kan det vara bra om man har behov av det och har en ekonomi som tillåter att man skuldsätter sig. Men en fara är att man gör inköp som inte är genomtänkta och som innebär att man drar på sig onödiga kostnader.

Skuldberget större än någonsin

Samtidigt som Konsumentverket varnar för kreditköp så öka svenska folkets skulder i en snabb takt.

I början av september uppgav Kronofogden att det totala skuldbeloppet är större än någonsin.

Jämfört med första halvåret 2022 har det totala skuldbeloppet ökat med 3,8 miljarder kronor, eller 35 procent, till 14,6 miljarder kronor – den högsta siffran någonsin.

Skulder mellan 100 000 och 500 000 kronor har ökat med 2 miljarder kronor jämfört med första halvåret 2022.

– Ofta är dessa skulder kopplade till olika typer av lån utan säkerhet. Bakom ökningen står banker, kreditföretag och bolag som köper förfallna skulder, skriver Kronofogden.

609 000 krav

Under det första halvåret av 2023 har Kronofogden fått in över 609 000 krav på obetalda skulder, så kallade ansökningar om betalningsföreläggande.

En kraftig ökning.  

Under samma period 2022 inkom cirka 545 000 krav.

– En ökning med drygt 12 procent. Antalet berörda personer har ökat med omkring sex procent till cirka 268 000, framhåller myndigheten.

 

 

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Larm från Ryssland – 26 procent av en hel bransch kan gå under

2024 11 14

Den ryska flygbranschen står inför enorma utmaningar.

Vladimir Putin har erkänt att den ryska ekonomin står inför vissa utmaningar.

Avsaknad av tillräckligt många arbetare och stigande räntor har blivit ett problem.

Samtidigt finns det större utmaningar i vissa branscher än i andra.

30 ryska flygbolag

På onsdagen kommer uppgifter om att den ryska flygbranschen har stora problem.

Den ryska tidningen Izvestia rapporterar att så många som 30 ryska flygbolag kan gå i konkurs under 2025 - vilket motsvarar 26 procent av landets passagerartrafik.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Sanktionerna slår hårt

Sedan inledningen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har många västerländska länder infört omfattande sanktioner mot Ryssland.

Flygbranschen har påverkats kraftigt.

– Ett trettiotal ryska flygbolag, som står för 26 procent av den inhemska passagerartrafiken, kan komma att gå i konkurs under 2025, uppger Kyiv Independent.

– Sedan den fullskaliga invasionen började, infördes västerländska sanktioner mot de flesta ryska flygbolag. Som ett resultat av detta slutade flera branschaktörer 2022 att göra leasingbetalningar.

De ryska flygbolagen befarar att deras ekonomiska situation kommer att försämras och att deras operatörscertifikat kommer att återkallas på grund av ackumulerade skulder för leasing av utländska flygplan.

Medger problem

Vladimir Putin medger att det finns vissa utmaningar i den ryska ekonomin.

– Svårigheter och obalanser kvarstår i ekonomin, har han sagt enligt Newsweek.

Rysslands ekonomiska tillväxt har drivits på av rekordhöga militärutgifter, men bristen på arbetskraft, som förvärrats av truppförluster i Ukraina och kompetensflykt av dem som undvikit värnplikten, har drivit på inflationen, som centralbanken har försökt dämpa med höjda räntor.

Ökade kostnader

Marknadsanalytikern Grzegorz Drozdz har uttalat sig om situationen.

– Dessa höjningar har avsevärt ökat kostnaden för nya lån och lån med rörlig ränta. Den ryska rubeln fortsätter att försvagas trots höga realräntor.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Flygjätte nära konkurs – störtdyker på börsen

2024 11 14

Ett amerikanskt flygbolag närmar sig konkurs.

Det rör sig om lågbudget-bolaget Spirit Airlines.

I dagarna har de flesta rubriker rörande Spirit Airlines handlat om ett av deras plan som blev beskjutet vid landning vid en flygplats i Haiti.

Nu kommer uppgifter om att flygbolaget närmar sig konkurs - och aktien störtdyker på börsen.

Det rapporterar The Independent.

Nära konkurs

Florida-baserade Spirit Airlines förbereder sig för att söka konkursskydd, berättar personer som är bekanta med saken för Wall Street Journal.

Tidningen rapporterar att Spirit är i långt gångna diskussioner med obligationsinnehavare för att skapa en konkursplan, med en konkursansökan som förväntas ske inom några veckor, enligt källorna.

Spirit är populärt för sina extremt låga priser till destinationer runt om i USA, Central- och Sydamerika och Karibien, men har på senare tid brottats med ekonomiska utmaningar.

Störtdyker på börsen

Uppgifterna om att en konkurs är nära förestående har lett till extrema reaktioner på aktiemarknaden.

Spirit Airlines-aktien störtdyker med 55 procent på onsdagen och handlas under kvällen för lite under en och en halv dollar.

Så sent som i januari handlades aktien för över 16 dollar.

Stora problem

Forbes rapporterar att flygbolaget har drabbats av stora ekonomiska utmaningar.

– Det skuldtyngda flygbolaget har kämpat sedan dess sammanslagningsavtal på 3,8 miljarder dollar med JetBlue blockerades av tillsynsmyndigheter i januari, uppger Forbes.

– En federal domare dömde till förmån för justitiedepartementet, som hade stämt för att blockera sammanslagningen på grund av oro för att det skulle minska konkurrensen på marknaden för lågprisflygbolag och driva upp priserna för konsumenterna.

Flera åtgärder

Spirit har redan infört flera åtgärder för att försöka få in kapital.

– Förra månaden tillkännagav företaget planer på att sälja 23 av sina äldre Airbus-flygplan, vilket beräknas inbringa cirka 519 miljoner dollar, fortsätter Forbes.

– Flygbolaget sa också att det planerar att skära ner på jobb, vilket skulle spara företaget cirka 80 miljoner dollar i årliga kostnader, men specificerade inte hur många arbetare som skulle påverkas.

Foto: J. Lim

Text: Redaktionen