Myndighet larmar: folk som dejtar online blir lurade
2023 10 30
Det strömmar in anmälningar om människor som upplever att de luras av dejtingsajter.
Under 2022 tog Konsumentverket emot 154 anmälningar från missnöjda kunder.
Och under årets första nio månader har klagandet fortsatt – myndigheten har fått in 92 anmälningar om sajter som erbjuder onlinedejting.
– När det handlar om dejtingsajter, så tror jag att det finns ett mörkertal. Vi hör det när folk kontaktar oss, att det är ett litet känsligt ämne, säger en av Konsumentverkets vägledare, Hanna Bornstedt, till TV4.
Drog 999 kronor
Anmälningarna gäller till stor del att kunderna upplever sig lurade på pengar.
Trots att användarna tror att de har sagt upp och avslutat tjänsten har betalningar fortsatt att dras från kundens konton.
En drabbad kund som tv-kanalen talat med kontaktade skriftligen en dejtingsajt, vars kontor finns i Luxemburg, men ändå debiterade den aktuella sajten honom 999 kronor i månaden.
– Ja, de hoppas ju att man missar uppsägningen så att de ska tjäna pengar. Det kan ju inte vara något annat, säger användaren till TV4.
Du har bevisbördan
Enligt Konsumentverket ska man alltid avsluta sin prenumeration skriftlig.
Det hjälper kunden att få rätt om företaget ändå skulle krångla, då bevisbördan för att uppsägningen blivit gjord i tid ligger på konsumenten.
– Om du har blivit medlem på en dejtingsida har du möjlighet att ångra medlemskapet inom 14 dagar. Utnyttjar du din ångerrätt kan företaget inte fortsätta kräva betalt från dig, framhåller Konsumentverket på sin hemsida.
Tinder i blåsväder
En av alla dejtingappar som varit i blåsväder den senaste tiden är Tinder, en av de absolut största och populäraste plattformarna för onlinedejting.
Förra året anmälde samarbetsorganisationen Sveriges Konsumenter nämnda app för diskriminering.
En undersökning hade visat att det förekommer enorma prisglapp för vad appens premiumtjänster kostar – beroende på vem som använder den.
– Det är fullständigt orimligt att vissa betalar 12 gånger så mycket som andra utan att ens veta om det, sade Sveriges Konsumenters digitala expert Sinan Akdag till SVT.
Misstanken är att priset skiljer sig beroende på exempelvis ålder eller könsidentitet.
Tinder har inte velat kommentera offentligt vad användarnas prisnivåer baseras på.
Foto: R. Ranisch
Text: Redaktionen