Myndighet går ut med giftlarm

2023 08 30

Länsstyrelsen går på onsdagen ut med en skarp giftvarning.

Varningen är framför allt riktad till djurägare och föräldrar eftersom det främst är exempelvis hundar och barn som är i farozonen.

Även betande djur riskerar att råka illa ut – till och med att dö.

Det handlar om ett utbrott av giftlarven Blåsvart björkstekeln, meddelar Länsstyrelsen Kronoberg på sin hemsida.

– Larven är giftig för både människor och djur om de får den i sig. När gräset är fullt av larver kan betande djur eller barn råka få i sig dem, framhåller myndigheten i ett pressmeddelande.

Hundvalp har dött

Det är dock inte bara i Kronoberg och Småland som giftlarven är ett problem.

Ett fall av en hundvalp som dött efter att ha fått i sig larven har konstaterats i Skåne, enligt senior rådgivare Martin Sjödahl från Länsstyrelsen Kronoberg.

– Vi har haft stora utbrott hos oss. Om det blir sådana här stora utbrott är det ett problem, säger han till TV4 Nyheterna.

Uppmanar allmänheten

Enligt myndigheten är det av yttersta vikt att allmänheten rapporterar in om man träffar på en giftlarv av den här sorten.

– Vi vill ha koll på detta. Det är en rätt ny företeelse, säger Martin Sjödahl.

Varningen gäller för de kommande månaderna då larverna lämnar sina träd för att förpuppa sig i marken. 

Det är alltså då barn och djur riskerar att komma i kontakt med giftlarven.

– Under den perioden är det bra att vara uppmärksam, säger Martin Sjödahl i Länsstyrelsens pressutskick.

Liknar giftet i flugsvamp

Det gift som finns i Blåsvart björkstekel är nära besläktat med det som finns i flugsvamp.

Enligt Länsstyrelsen attackerar giftet levern och kan leda till plötslig död.

Risken är större bland mindre djur jämfört med stora.

– Förloppet är mycket snabbt med symtom som slöhet och skakningar. Oftast är behandling utsiktslös, framhåller myndigheten.

Du kan rapportera in fall till Länsstyrelsen via Artportalen genom att klicka här.

Foto: CJ Engvall

Text: Redaktionen


Vanligt körkort försvinner i Sverige

2025 01 07

Den gröna omställningen kan leda till att ett vanligt körkort dör ut i Sverige.

Det rör sig om körkort för manuellt växlade bilar, som är den vanligaste körkortsformen i Sverige i dag.

Anledningen till att det klassiska körkortet riskerar att försvinna är biltillverkares omställning till elbilar, som saknar manuell växellåda.

Redan i dag upplever Trafikverket svårigheter med att köpa in manuellt växlade bilar till förarproven, rapporterar DN.

Samtidigt väljer allt fler förare att ta automatkörkort.

Under 2023 var 42 procent av alla uppkörningar för automatkörkort.

Elbilen ersätter

Från och med 2035 kommer dessutom EU att stoppa nya bensin- och dieselbilar. Nya bilar kommer inte längre att få producera några koldioxidutsläpp, vilket i praktiken innebär ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

När de klassiska bilarna fasas ut innebär det sannolikt slutet för den manuella växellådan. Detta eftersom elbilar ska ersätta fossildrivna bilar.

– Elbilen är ju alternativet som finns i dag, och där finns egentligen ingen manuell växellåda, säger Ove Lommered, avdelningschef på Trafikverket, till DN.

Kollegan Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverkets förarprov, bedömer dock att det manuella körkortet inte kommer fasas ut helt och hållet.

Undantag kommer behöva göras för en del yrkesgrupper, menar Lindahl.

– Till exempel polis, räddningstjänst och de som kör bärgningsbilar behöver ofta kunna förflytta vilket fordon som helst i sin tjänst. Det gör att det finns en kravbild i professionen, säger hon till tidningen.

Digitala körkort

En annan typ av körkort som är på väg att försvinna är de fysiska korten som många svenskar har i plånboken i dag.

Målsättningen är att de rosa plastkorten ska ersättas med digitala varianter.

Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.

– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, sade Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till SR Ekot i början av december.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Bensin och diesel slut – tomma pumpar på flera håll

2025 01 07

De senaste dagarna har bilister på flera håll i landet mötts av tomma pumpar.

Från och med 1 januari sänktes skatten på bensin.

– Skattesänkningarna kommer mer än kompensera för det prispåslag som höjningen av reduktionsplikten kan leda till, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) vid beskedet.

Strax efter årsskiftet sjönk bensinpriset med hela 75 öre, baserat på det rekommenderade riktpriset för privatkunder.

Och det kan ha bidragit till att pumpar tömts på bränsle de senaste dagarna, vilket bland annat varit fallet med bensinstationerna som ligger längs E16 i Dalarna.

Bensinen var helt slut i fyra dygn, rapporterar Falu-Kuriren.

– En del av våra stationer har efter att drivmedelspriserna gått ned till följd av den nya förändrade reduktionsplikten sålt mer än vanligt. Vi jobbar givetvis intensivt på att lösa detta så fort som möjligt, säger Jesper Ekström, som är kommunikationsansvarig på OKQ8, till tidningen.

Panikslagna bilister

Samma sak drabbade exempelvis Din-X-macken i Järlåsa utanför Uppsala.

Efter nyår rusade bilister till macken och både bensinen och dieseln tog slut, enligt UNT.

Anders Elovsson, som är ansvarig för en mack i Dalarna, berättar om hur bilister blivit mer eller mindre panikslagna när de stannat till och upptäckt att det inte går att tanka.

Han tror dock inte att den plötsliga bristen enbart beror på att fler har tankat bilen på kort tid, utan även att bensinbolagen dragit ner på leveranser då reduktionsplikten sänktes 1 januari.

– Nu vet jag att tankbilarna går för högtryck runt om i landet, men det kommer säkert att ta sin tid innan man kommer i fas och att vi slipper vänta på tankbilarna, säger Anders Elovsson till Falu-Kuriren.

En tredjedel av mackarna kan försvinna

Den plötsliga bränslebristen kan sättas i relation till tidigare rapporter om att en tredjedel av alla bensinstationer i Sverige kan försvinna under kommande tioårsperiod.

Organisationen Sveriges Servicecenter, OSS, flaggade för just detta i somras efter att flera mackar behövt slå igen.

Bakom den stora förändringen ligger ett prognostiserat mindre behov av fossila bränslen i och med den gröna omställningen.

– I Sverige finns idag drygt 3 000 drivmedelsanläggningar. En strukturrationalisering av dessa är att vänta, drivet av ökade lagkrav, svårigheter med lönsamhet och en omställning till fossilfria drivmedel, förklarar OSS.

– En katalysator i kommande strukturrationalisering är just utfasningen av de fossila drivmedlen och de minskade volymer detta kommer att innebära. 

– Med de minskade volymerna kommer även färre kunder att besöka stationer vilket kommer att leda till minskad butiksomsättning.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen