Myndighet agerar mot Ica – utreder brott

2024 01 16

Ica kommer nu att granskas efter att ha värvat Hemköpshandlare.

Under de senaste åren har de svenska matbutikerna uppmärksammats i samband med de höga matpriserna.

Många har ifrågasatt hur konkurrenssituationen egentligen ser ut, och kritiserat matkedjorna för kartellbildning.

Nu har Konkurrensverket inlett en utredning mot Ica efter att besked har kommit om att flera Hemköpsbutiker kommer att omvandlas till Ica-butiker.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

Lämnar Axfood

Det handlar om tre Hemköpshandlare i Stockholm som kommer att lämna Axfood och istället ansluta sig till Ica-koncernen.

Det innebär att Hemköpsbutiker i Telefonplan, Hornstull och Sjövikshallen alla omvandlas till Ica-butiker.

Nu utreder Konkurrensverket om det kan röra sig om brott mot konkurrenslagen, och har öppnat ett granskningsärende mot Ica om misstänkt företagskoncentration.

“Väcker frågor”

Det är ännu oklart exakt hur myndigheten kommer att fortsätta sitt arbete.

Juristen Mahshid Sepahvand förklarar att man befinner sig i en inledande fas.

– De har sagt upp sina nuvarande avtal och ingått nya avtal med Ica. Detta väckte en fråga om avtalen som Ica ingått skulle kunna utgöra en så kallad företagskoncentration, säger Mahshid Sepahvand till SvD.

Uppstår på olika sätt

Konkurrensverket för nu löpande kontakt med Ica i samband med utredningen.

Det finns olika sätt som misstankar om företagskoncentration kan tillkomma, bland annat genom att ett eller flera företag köper ett annat företag, eller att två eller flera företag går samman.

– Förändringar i ägarstruktur eller kontrollmekanismer, till exempel genom aktieägaravtal, kan också medföra att en företagskoncentration uppstår, förklarar myndigheten.

“Varaktig förändring”

Enligt myndigheten måste vissa saker fastställas för att det ska röra sig om företagskoncentration.

– För att det ska vara fråga om en företagskoncentration i konkurrenslagens mening krävs att det sker en varaktig förändring av kontroll, framhåller Konkurrensverket vidare.

Ica har ännu inte officiellt gett sin syn på saken.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen