Mycket stor förändring närmar sig gällande Swish

2024 03 17

Snart kan det vara möjligt att enkelt swisha pengar till Sveriges grannländer.

Den norska och danska motsvarigheten till Swish, Vipps och MobilePay, har gått över till samma plattform.

Plattformen finns även i Finland, vilket innebär att gränsöverskridande betalningar kommer att vara ett faktum.

Det är någonting som den svenska direktbetalningsjätten snart kan komma att bli en del av.

Det rapporterar sajten Ehandel.

“Ganska snabbt”

I och med sammanslagningen går det nordiska samarbetet nu under namnet Vipps Mobilepay.

Det finns förhoppningar om att Swish kan ansluta inom en inte alltför avlägsen framtid.

– Går allt som planerat kan man vippsa mellan Norge, Danmark och Finland innan sommaren och då planerar vi att Sverige följer efter ganska snabbt, säger Vipps Mobilepays vd Rune Garborg till Ehandel.

“Är ingen hemlighet”

Vidare förklarar Garborg att man under en tid har velat satsa på en gemensam nordisk plattform.

– Det är ingen hemlighet att vi har önskat att inkludera Swish för att skapa en gemensam nordisk plattform. Det hade varit det enklaste för både människor och företag i hela Norden.

Om inte Swish officiellt ingår i samarbetet så är ett annat aktuellt alternativ att Swish-användare ska kunna swisha Vipps Mobilepay-användare, och vice versa.

Danmark, Norge och Finland

Sammanslagningen mellan Vipps och MobilePay innebär enklare betalningar mellan Finland, Norge och Danmark.

– Hos Vipps MobilePay arbetar vi på att tillhandahålla en inkluderande och stärkande gränsöverskridande lösning som användare vill ha, en för vilken nya funktioner och funktionalitet smidigt kommer att rulla ut i Danmark, Norge och Finland, framhåller företaget via sin webbsida.

– Och en för vilken de bästa befintliga lösningarna från våra två ursprungliga plattformar görs tillgängliga för alla användare i alla tre länder.

Bland de största

Den gemensamma lösningen innebär att man blir en av de största i Europa, som Swish på ett eller annat sätt snart kan bli en del av.

– Nu har våra varumärken samlats som en nordisk lösning för alla, och en av de största i Europa. Vi gör det enkelt för våra handlare och partners att drömma stort, även om deras verksamhet är liten.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen