Mycket allvarliga fel hos SR – Inte en gång, utan fyra gånger

2022 05 06

Sveriges Radio har gått ut med flera felaktiga påståenden om KD:s partiledare Ebba Busch.

Felaktigheterna gäller Ebba Buschs uttalande om kravallerna som ägde rum när bland annat islamister demonstrerade mot att den kontroversiella danska politikern Rasmus Paludan brände samt planerade att bränna koranen.

Försökte döda poliser

Ebba Busch riktade då kritik mot bland annat att polisen inte har fler verktyg att använda när de blir överfallna av våldsverkare.

En del av demonstranterna försökte döda poliser vid kravallerna men trots att det inte var mer än cirka 200 demonstranter så lyckades inte poliserna stoppa våldet utan blev istället själva offer och många poliser skadades och polisbilar brändes upp.

Ebbas uttalande

Ebba Busch undrade efter kravallerna varför det inte var islamisterna som kommit till skada istället för polisen:

– Det är alltså minst hundra skadade poliser, och den stora frågan som borde ställas nu är: Varför har vi inte minst hundra skadade islamister, sa KD-ledaren.

Fyra felaktigheter pekas ut

◾Men Sveriges Radios arabiska redaktion bytte felaktigt ut ordet islamister till muslimer, avslöjade DN.

◾Nu avslöjar sajten Doku att även Sveriges Radios somaliska redaktion bytte ut ordet islamister till muslimer.

◾SR har nu också själva gått ut med att även radiokanalens kurdiska variant bytt ut islamister till muslimer.

◾Dessutom rapporterar Doku att Sveriges Radios somaliska redaktion publicerat följande mening: ”KD:s partiledare Ebba anklagar polisen för att de inte dödade många muslimer”.

Accepterar inte desinformation

– Vi är oerhört upprörda, de sprider ju rena lögner. Det är fyra månader till valet och vi accepterar inte desinformation från någon, säger KD:s partisekreterare Peter Kullgren till Doku.

Medger det inträffade

Sveriges Radio gick klockan 20.59 ikväll torsdag ut med bland annat följande på sin webbsida.

– Det är beklagligt, men det har blivit fel. Vi har gjort ett misstag och så fort vi fick kännedom om det så gick vi in och rättade till det, säger Gaby Katz som är SR:s redaktionschef på Radio Sweden.

– Vi säkrar också att det inte finns något liknande i andra publiceringar kring detta. Vi vill ingenting annat än att rapporteringen ska vara korrekt och riktig, säger hon till Doku.

ANALYS

Det är flera saker som gör att det inträffade är extra allvarligt:

– – Det handlar inte om ett enstaka fel som har inträffat, utan om hela fyra fel.

– – Att byta ut ordet islamister mot ordet muslimer ger uttalandet en helt annan innebörd – en totalt felaktig innebörd.

– – Islamister är fundamentalister som anser att religionen skall utgöra samhällsordning och som med andra ord kräver att samhället, landet, lagar och politiken ska genomsyras av religionen Islam.

En del islamister är även våldsbejakande och det faktum att en del demonstranter var just våldsamma och försökte döda poliser indikerar just våldsbejakande islamism kopplat till kravallerna som KD-ledaren talade om.

– – Muslimer är något helt annat. Det är anhängare av religionen Islam. Muslimer och islamism är alltså två helt olika saker.

– – Ebba Busch uttalade sig inte om muslimer utan om islamister.

– – Att mitt i en pågående valrörelse gå ut med så allvarliga felaktigheter om något en partiledare har sagt riskerar att skada det aktuella partiet.

– – Dokus rapportering om att Sveriges Radio dessutom gått ut med en text om att KD-ledaren anklagar polisen för att de inte dödade många muslimer är mycket allvarligt. Det är en grov felaktighet. Att KD-ledaren definitivt inte sagt detta indikerar att det handlar om en illvillig text hos SR snarare än en misslyckad översättning.

Sverige drabbas redan av allvarliga problem med islamister som sprider grova lögner om svenska samhället och då är det ytterst olämpligt att spä på denna bild ytterligare med felaktig information som dessutom kommer från etablerad svensk media.

Ett annat mycket allvarligt problem är det inträffade spär på misstroendet mot media och det är allvarligt. Svensk media gör mycket goda insatser men fel som dessa skadar förtroende för media och inte minst för public service vilket är negativt.

Det är bra att SR har medgivit felen och även meddelat att saken ska utredas.

Ännu så länge har SR inte meddelat vad man svarar på Kristdemokraternas begäran om ett möte med SR.

Foto: Kristdemokraterna

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2024 09 17

Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.

Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.

Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.

Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.

Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.

Smolk i glädjebägaren

Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.

Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.

Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.

Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.

– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.

– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Swedbank sämst

Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.

Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.

Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.

Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:

– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Hela listan

Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. Sparbankerna (75,1)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,3)
  3. Skandia (72,5)
  4. ICA Banken (72,5)
  5. Handelsbanken (69,9)
  6. Danske Bank (69,6)
  7. Branschen (69,0)
  8. Nordea (68,5)
  9. SEB (67,5)
  10. Swedbank (66,8)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Bankomat

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal i Sverige kommer förbjudas

2024 09 17

Inom kort kommer ett antal telefonsamtal i Sverige att förbjudas.

Detta eftersom Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat beslut om nya regler för vilka samtal som svenska teleoperatörer ska stoppa.

Syftet med regeländringen är att minska risken för att folk utsätts för bluffsamtal från utlandet.

– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.

"Kommer ge stor effekt"

Många av samtalen som myndigheten pekar ut kommer från utlandet, men maskeras som att de ser ut att ringas från ett svenskt nummer.

Det är bland annat dessa samtal som PTS hoppas komma åt – genom att teleoperatörerna helt enkelt ska stoppa samtalen från att komma fram.

– Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons i ett pressmeddelande.

Blir allt vanligare

De skarpa reglerna ersätter det som tidigare enbart var en vägledning för operatörer och som publicerades av PTS förra året.

Tack vare den har redan flera samtal kunnat blockeras, men nu skärps alltså regelverket.

Det innebär i korthet att bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer förbjuds på så sätt att operatörer blockerar dem.

Samma sak ska gälla motsvarande samtal som ser ut att komma från svenska mobilnummer, förutsatt att det kontrollerats att numret inte används i utlandet.

I vissa fall ska operatörerna blockera nummerpresentationen istället för att stoppa själva samtalet.

– Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör, understryker Post- och telestyrelsen.

Utreder bluff-sms

Utöver samtalsförbuden utreder PTS parallellt frågan om bluff-sms.

Att det skickas textmeddelanden med förfalskade avsändarnamn, till exempel banker eller myndigheter, är en annan form av växande bedrägeri över telefon.

I nuläget saknar PTS effektiva verktyg för att reglera metoden, men utreder just nu om det går att agera mot problemet.

De nya samtalsreglerna för nummer i fasta nätet träder i kraft 4 november 2024. Motsvarande för mobilnummer börjar gälla 3 mars 2025.

Foto: B. Mars

Text: Redaktionen