Musikgenre gör dundersuccé i Sverige – ”det är helt sjukt”

2024 12 04

Svenska folket lyssnar på countrymusik som aldrig förr.

Det visar musiktjänsten Spotifys årssammanfattning Spotify wrapped.

– Det verkar som att svenskarna har hoppat på countrytrenden ordentligt. Countryn har ökat med 60 procent i Sverige i år, säger Emma Vikström, musikansvarig på Spotify i Norden, till Sveriges Radio.

”Det är helt sjukt”

Mattias Hansson, programledaren för P4 Country, anser att ökningen är häpnadsväckande.

– Det har aldrig hänt att en musikform har ökat så här. Inte ens hiphopen, den ökade jättemycket på tjugo år men mycket långsammare. Det här är helt sjukt, säger han till SVT.

Countryexperten bedömer att ökningen beror på att många unga svenskar fattat tycke för musikgenren.

Vidare beskriver Hansson uppgången som en motreaktion på hiphopens dominans på den svenska scenen.

– Mycket av hiphopens innehåll och estetik handlar om att tjäna mycket pengar och leva livet i urbana miljöer, säger han och konstaterar att countrymusiken erbjuder ett annat perspektiv på livet. 

– Lite mer tillbaks till rötterna, och en paus från konsumtion och ”bling bling”.

Svenska artister

Spotifys årssammanfattning visar även att en countrylåt blev årets mest spelade i Sverige. Artisten Shaboozeys ”A Bar Song (Tipsy)” blir svenskarnas mest spelade låt 2024.

Noterbart är också att svenska folket föredrar att lyssna på svenska artister. Nio av de tio mest spelade artisterna är från Sverige.

Undantaget på topp tio-listan är den amerikanska stjärnan Taylor Swift.

Världstjärnan blev den mest spelade artisten i Sverige och världen.

Tio mest spelade låtarna på Spotify i Sverige 2024

1, ”A bar song (Tipsy)” - Shaboozey.

2, ”Beautiful things” - Benson Boone.

3, ”Vem fan e du?” – Hooja & Miriam Bryant.

4, ”Låt mig va” – Bolaget & Victor Leksell

5, ”Que sera” - Medina.

6, ”Ikväll igen” - Bolaget.

7, ”Honey boy” - Benjamin Ingrosso, Nile Rodgers, Purple Disco Machine & Shenseea.

8, “Kan inte gå” - Bolaget.

9, ”I like the way you kiss me” - Artemas.

10, ”Espresso” - Sabrina Carpenter.

Foto: R. Nájera

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen