MP till angrepp mot S – Det blir en helt annan valkampanj

2021 12 12

MP och S har regerat tillsammans i 7 år. Men mindre än två veckor efter att MP lämnat regeringen går nu partiet till hårt angrepp mot sin tidigare regeringskollega.

– Det är ett svek, säger Per Bolund riktat till Socialdemokraterna, rapporterar Aftonbladet.

Fel riktning enligt MP

Tidningen radar upp flera händelser som ligger bakom Miljöpartiets irritation på Socialdemokraterna. De Gröna anser att man knappt hunnit lämna regeringen förrän Socialdemokraterna går i helt fel riktning i en rad olika frågor.

Första frågan - Slutförvar

Den tidigare miljö- och klimatministern Per Bolund framhöll riskerna för miljön och framtida generationer avseende den omdiskuterade frågan om Sverige ska satsa på slutförvar av utbränt kärnbränsle. MP ville vänta med beslutet och invänta mer forskningsunderlag då partiet befarar att slutförvaret innebär stora risker för miljö, vatten och människor.

Men Socialdemokraterna och den nya klimat- och miljöministern Annika Strandhäll vill nu gå snabbt fram till beslut.

Andra frågan - Gruvor

Socialdemokraterna signalerar att man vill satsa på Sveriges gruvnäring men detta är något som Miljöpartiet länge har ställt sig tveksamma till.

Miljöpartiet anser att det finns flera risker med gruvorna och att man inte får glömma bort att samtidigt värna naturen. Partiet ser även risker med att samerna hotas av gruvnäringen.

Tredje frågan - Flyget

Socialdemokraterna och Moderaterna ser ut att närma sig varandra när det gäller satsningen på att bygga ut flygplatsen på Arlanda. Det går stick i stäv med Miljöpartiets inriktning att jobba för minskad flygtrafik och istället satsa på klimatvänligare alternativ. Partiet vill inte bygga ut Arlanda.

Djup oro inom MP

Socialdemokraternas signaler och snabba agerande inom miljö och klimatområdet skapar nu stor oro inom Miljöpartiet mindre än två veckor efter att partierna gick skilda vägar i regeringsfrågan.

– Det visar på vad som händer när Miljöpartiet inte sitter i regering längre, säger Per Bolund till Aftonbladet och kritiserar bland annat Socialdemokraternas syn på flygtrafiken.

S faller för populism enligt MP

– Flyget är det mest miljöskadliga transportslaget vi har. Vi är besvikna över en politik som så lätt verkar falla för oppositionens populism istället för att stå upp för nödvändiga beslut, säger MP-ledaren.

ANALYS

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har olika politik på en rad områden men har under sina 7 år i regering tillsammans gjort precis det alla partier måste göra när man sitter i samma regering – de har kompromissat. Nu har dock den eran tagit slut och det påverkar även valkampanjen 2022.

S och MP kommer inte alls att gå hand i hand på samma sätt som inför valen 2014 och 2018 utan istället är rejäl kritik att vänta, särskilt från MP riktat mot S.

S är inte toppklass enligt MP

Miljöpartiets syfte är att klargöra att det är MP som i första hand stått bakom S-MP-regeringens gröna politik och satsningar på klimatet – inte Socialdemokraterna. Partiets budskap till väljarna är att vill man att Sverige fortsatt ska vara ett land i toppklass och global framkant när det gäller klimatpolitiken så ska man rösta på MP inför valet 2022.

 S håller inte med men rent valstrategiskt kan inriktningen gynna båda partierna.

Går åt olika håll

Miljöpartiet får möjlighet att betona sin paradfråga, miljö- och klimat, i större skala än om de hade suttit i regeringen. Och Socialdemokraterna kan locka fler mittenväljare genom att ha skakat av sig Miljöpartiet och istället betona sitt fokus på tillväxt och nya jobb.

Rödgröna breddar sig

MP hoppas på en grön effekt som innebär att man tar väljare från den gröna delen inom S och V och möjligen även Centern. Samtidigt som S vill ta väljare direkt från Moderaterna. Den totala effekten är att det rödgröna regeringsunderlaget kan bredda sig på den traditionella höger-vänsterskalan lagom inför valet.

Helt annan valkampanj

Det blir en helt annan valkampanj där Miljöpartiet kan angripa alla de andra partierna och göra utfall mot S och M i samma andetag. En sådan utveckling gynnar både S och MP.

Att få kritik från Miljöpartiet är paradoxalt nog ett plus för Magdalena Anderssons (S) del sett till många väljares preferenser.

Foto: 


Här är flaskan som allt fler vill ha på Systembolaget

2024 12 22

En dryck har blivit allt mer populär och är också en favorit att köpa till julbordet.

Julen närmar sig och många svenskar har nu fullt upp med att inhandla mat, dryck och julklappar.

En dryck ser ut att vara extra populär i år, rapporterar SR, som hänvisar till statistik från Sveriges bryggerier.

”Stor skillnad på kvaliteten”

Allt fler kunder på Systembolaget frågar efter alkoholfri öl.

– Över åren så märks det tydligt att det har blivit mer och mer populärt, säger Åsa Flodin, som jobbar på Systembolaget i Östersund, till radiokanalen.

Den alkoholfria ölen väcker ett allt större intresse i takt med att urvalet blir bättre, menar hon.

Förr var den alkoholfria ölen ganska tråkig, men idag finns det desto fler goda alternativ att välja mellan.

– Jag har jobbat väldigt länge i det här företaget, och jag ser att det är stor skillnad på kvaliteten på dryckerna som vi säljer nuförtiden. De var ganska utslätade och lite småtråkiga för 15-20 år sedan, säger hon till radiokanalen.

Snabbast växande segmentet

Den alkoholfria ölen har alltså kommit starkt på senare år, och 2024 verkar den vara mer populär än någonsin.

Det gäller inte bara på julen.

I somras såldes det mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln, enligt en undersökning från Carlsberg Sverige.

– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare, har Carlsberg Sveriges VD Peter Hammarstedt tidigare sagt i ett uttalande.

Siffror från Sveriges Bryggerier bekräftar också att det handlar om en långsiktig trend. Under de senaste 10 åren har försäljningen av alkoholfri öl gått upp med mer än 750 procent.

Så brygger man alkoholfri öl

Enligt Carlsberg finns det två sätt att brygga alkoholfri öl: Antingen brygger man ölet som vanligt och tar sedan bort alkoholen med en så kallad vakuumdestillering. Eller så brygger man ölet alkoholfritt från början med en metod som kallas ”stopp-fermentering”, som innebär att man kyler ner vörten när den jäst till 0,5 procent, och jästen tas bort från ölet.

Öl får innehålla max 0,5 procent för att klassas som alkoholfritt.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Butikskedja vill öppna 400 butiker – för att utmana Coop och Ica

2024 12 21

Butikskedjan 24sju har som mål att nå upp till 500 obemannade butiker.

Under en längre tid har klagomål framförts gällande Sveriges “monopolliknande” livsmedelssituation.

Coop, Ica och Axfood har enorma marknadsandelar och det uppmärksammades inte minst i samband med inflationen som varit ett stort problem på senare år.

Nu vill butikskedjan 24sju ge sig in i matchen, rapporterar Dagens Nyheter.

Vill nå 500

I dagsläget har 24sju 100 obemannade butiker runt om i landet.

Målsättningen är dock betydligt högre än så - inom fem år ska man nå upp till 500 butiker.

Profilen Joakim Assarsson förklarar att 24sju i mångt och mycket grundas på digitala lösningar.

– Det senaste som vi lagt till finns i några butiker i Göteborg. Där använder vi AI vid ingången för att analysera dem som kommer in i butiken, säger han till DN.

Runt om i landet

I dagsläget har 24sju 100 butiker runt om i landet.

Bland annat finns de obemannade butikerna i Värnamo, Norrköping, Göteborg, Nyköping, Katrineholm, Malmö, Mora och Östersund.

Assarsson framhåller att butikskedjan ska vara enkel och smidig framförallt.

– Det ska vara så smidigt som möjligt för butiksdriften och för konsumenterna.

Enda du behöver

Smidigheten upprepas via 24sjus hemsida - där man understryker att det inte behövs mycket för att göra sina inköp via de obemannade butikerna.

– 24 SJU Snabbköp är matbutiken som alltid finns där för dig. Obemannad Matbutik med stort utbud och superlätt att handla i. Det enda du behöver är BankID och bankkort eller Swish.

Har riktat kritik

Utöver missnöjet hos gemene man har även Konkurrensverket varit kritisk mot den rådande situationen i livsmedelsbranschen - detta då den bristande konkurrensen kan leda till högre priser för konsumenterna.

– I genomlysningen av livsmedelsbranschen konstaterar Konkurrensverket att det i flera avseenden finns bristande konkurrens i livsmedelskedjan, framhåller myndigheten.

– För konsumenterna innebär den bristande konkurrensen att de betalar mer för många livsmedel än vad de skulle behöva göra.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen