Mobiler i Sverige kommer skicka ut masslarm: ”Hoppas de har fel”

2024 09 30

Svenska mobiler kan komma att skicka ut flera miljoner larm, vilket riskerar att bli ett stort problem.

Redan idag har den nya tekniken lett till att det skickas mängder av falsklarm till SOS Alarm.

Det handlar om bland annat mobiler, bilar och klockor som larmar SOS på egen hand när de misstänker en olycka.

Tekniken kan rädda liv, men den leder också till stora mängder falsklarm som tynger SOS verksamhet.

Och snart kan det bli ännu värre, rapporterar SVT.

”Många miljoner larm”

I takt med att gamla mobiler byts ut mot nya så finns risk för allt fler falsklarm eftersom nyare mobiler har den nya larmtekniken.

– Tillverkarna själva har sagt att man kan räkna med strax under ett felaktigt larm per mobil. Då är vi uppe i många miljoner larm. Jag hoppas verkligen att de har fel, Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm, till kanalen.

I slutet av 2022 skedde exempelvis en mycket kraftig ökning av antalet falsklarm på bara några månader, sedan Android släppt en ny uppdatering.

Från skidbackar och berg- och dalbanor

Tre av fyra automatiska larm från mobiler, bilar och klockor är falsklarm, vilket ställer till stora problem för SOS.

Det leder också till att resurser skickas ut i onödan. Ett exempel kan vara om någon har glömt en mobil på biltaket och sedan kört i väg så att mobilen faller ner.

– Vi har även fått automatlarm från folk som åkte berg- och dalbana eller ramlade i skidbacken, säger Björn Skoglund till kanalen.

SOS Alarm hoppas på att framöver få bli mer delaktiga i utvecklingsprocessen av automatiska larm för att kunna förebygga problemet.

Riskerar kosta liv

SOS Alarm har tidigare tagit upp problemet på sin hemsida.

Den nya tekniken leder både till att man kan rädda fler liv – och att liv kan gå förlorade när SOS verksamhet störs för mycket.

 

– Det positiva är att tekniken kommer kunna hjälpa till att fånga upp dem som av en eller annan anledning inte kan prata. Vi kommer att kunna rädda fler liv, sade Björn Skoglund då.

– Men den allvarliga baksidan är att det också riskerar att kosta fler liv, eftersom vi har en så hög felprocent på den här typen av larm, tillade han.

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen