Misstänker att kvinna mördats med samurajsvärd

2021 11 03

– Jag hörde polisen ropa att det låg en död person på golvet med ett svärd bredvid.

Det säger en granne till Aftonbladet i samband med att många grannar vaknade av sirener i förrgår i en radhuslänga i Stockholm.

45-årig sambo

Nu kommer uppgifter om att en man misstänks ha mördat sin 45-åriga sambo och enligt flera medier tros ett samurajsvärd ha använts som mordvapen.

Sambon har i dag häktats av Södertörns Tingsrätt och är på sannolika skäl misstänkt för mord, rapporterar DN. Sannolika skäl är den högre misstankegraden och skäligen misstänkt är den lägre misstankegraden.

Skrek hans namn

Det blev en otäck söndagsmorgon i grannskapet i Haninge i Stockholm. Polisens sirener gjorde att många grannar hoppade till vid 06-tiden och enligt Aftonbladet hörde en granne hur polisen skrek namnet på kvinnans sambo innan de med vapen tog sig in i bostaden.

– Det var ett väldigt pådrag. Jag hörde polisen ropa att det låg en död person på golvet med ett svärd bredvid, säger en granne.

Tros ha avlyssnat sin flickvän

Kvinnan hade drabbats av allvarliga stickskador och förlorade livet.

Expressen erfar att mannen ska ha avlyssnat sin sambo och lagt avlyssningsapparater i hennes handväska inför att hon träffade sina vänner. Tidningen rapporterar att det ska ha funnits ytterligare övervakningsapparater i bostaden och bedömer att den misstänkte mördaren kan ha drivits av svartsjuka.

Barnet tros ha varit hemma

Enligt tidningen ska även parets minderåriga barn ha funnits i hemmet när kvinnan mördades med samurajsvärdet.

Den ett år yngre sambon hävdar dock att han inte har mördat sin flickvän.

– Han förnekar brott, säger kammaråklagare Karin Borg vis Södertörns Tingsrätt till P4 Stockholm.

14 år i radhuset

Den misstänkte mördarens advokat framhåller emellertid att sambon vidgår vållande till hennes död.

– Min klient förnekar anklagelserna avseende mord. Han vidgår dock ansvar för vållande till annans död, grovt brott. Mer än så kan jag inte säga i nuläget, säger försvararen Marcus Lodin till Aftonbladet.

Enligt tidningen har kvinnan som stacks ihjäl och hennes sambo bott under hela 14 år i radhuset och i grannskapet är det nu dystert.

Idylliskt område

– Det här är ett idylliskt område och det känns jättekonstigt att se vårt område avspärrat av polisband, säger en boende till tidningen.

Aftonbladet summerar att det Sverige i september hade nått upp till 10 kvinnor som mördats av sin tidigare eller nuvarande man. Siffran tros sedan dess ha stigit ytterligare.

Arkivfoto: Polisen Norrmalm, FB


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen