Misstag vid akuten – “Oklart om barnet får tillbaka full funktion”

2024 07 06

Sjukvården i Värnamo har gjort en miss som upptäcktes flera månader senare.

Det är i Värnamo som det hela har ägt rum.

Ett barn kom in till akuten med en bruten arm och armbågen ur led.

Personalen vid akuten missade dock helt och hållet att armen var bruten, och åtgärdade bara armbågen som var ur led.

Det rapporterar SVT.

Upptäcktes senare

När barnet kom in så genomfördes en röntgenundersökning för att kunna se i detalj vad det rörde sig om för skador.

Personalen bedömde att armbågen mycket riktigt var ur led, och fastslog att jobbet var gjort efter att armbågen var på plats igen.

Barnet fick dock inte tillbaka funktion och rörlighet som väntat, och det var först vid en ny röntgenundersökning flera månader senare som frakturen i armen upptäcktes.

“Oklart om funktion återfås”

Region Jönköpings län har nu anmält saken till Inspektionen för vård och omsorg.

Samtidigt har man tagit fram ett nytt utbildningsprogram för kliniken för att undvika liknande misstag i framtiden.

I anmälan framgår att det inte är säkert att barnet får tillbaka funktionen.

– Barnet fick genomgå en större operation med efterföljande omfattande rehabiliteringsperiod. I nuläget är det oklart om full funktion kommer att uppnås med tanke på den fördröjda handläggningen.

Finns problem

Regeringen framhåller att även om svensk sjukvård generellt är god, så finns det vissa utmaningar i vården.

– Svensk hälso- och sjukvård håller hög kvalitet men står inför ett flertal utmaningar som regeringen fokuserar på att lösa, meddelar regeringen.

– Det handlar bland annat om att det finns stora geografiska skillnader i tillgänglighet och kvalitet, och att vårdköerna måste kortas

Behövs satsningar

Regeringen medger att mer behöver göras på olika sätt för att säkra kvaliteten i vården.

– Det behövs särskilda satsningar för att öka tillgängligheten i hela landet, också på landsbygder och i glesbygder. 

– Att öka kunskapen om diagnostisering, vård och behandling av sjukdomar som främst drabbar flickor och kvinnor.

Foto: Smallbox

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 16

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


16 november 2025

FÖRSLAG: Stor ändring av Systembolagets öppettider

2025 11 17

Frågan om Systembolagets öppettider är återigen aktuell.

Det gäller både i Sverige och i grannlandet Finland.

I den svenska riksdagen finns nu en motion om att utöka öppettiderna för det statliga bolaget.

Det är den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Erik Hellsborn som ligger bakom förslaget.

– Den svenska modellen med ett statligt alkoholmonopol i form av Systembolaget har många goda sidor, uppger ledamoten i motionen.

 – En dålig sida av Systembolaget är dock att det håller stängt på söndagar, vilket innebär att det är omöjligt i Sverige att på laglig väg köpa drycker starkare än 3,5 procent, minst en dag varje vecka. Det kan inte anses rimligt att försvåra vanligt folks livspussel på detta vis.

Lyfts också i Finland

I Finland finns också ett förslag om att utöka öppettiderna hos Finlands motsvarighet till Systembolaget, Alko.

Det är den finska riksdagens ekonomiutskott som står bakom förslaget.

– För att stärka Alkos uppgift och förutsättningar anser utskottet att Alkos öppettider bör utvidgas för att möjliggöra öppet på söndagar, samt att de särskilda begränsningarna för Alkos leveranser bör slopas, uppger utskottet, rapporterar Svenska Yle.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Fått kritik

I Finland står alla regeringspartier förutom Kristdemokraterna bakom förslaget att liberalisera alkoholförsäljningen.

Men förslaget har också mötts av kritik.

Det finska Institutet för hälsa och välfärd uppmanar de styrande politikerna att tänka om.

– Vi hoppas att man nu skulle ta sitt förnuft till fånga och backa lite, så att tillgängligheten på alkohol inte ökar på det sätt som det har föreslagits, säger institutets forskarprofessor Pia Mäkelä, rapporterar Svenska Yle.

Motargumentet sågas

Den svenske riksdagsledamoten Erik Hellsborn tror inte att ökade öppettider för det svenska Systembolaget skulle leda till en högre alkoholkonsumtion hos befolkningen.

– Motargumentet att söndagsstängt minskar alkoholkonsumtion och främjar folkhälsan får ses som svagt. Lika troligt att någon avstår alkohol på söndagar för att Systembolaget är stängt, är att folk köper på sig större mängder tidigare i veckan än vad man annars skulle gjort, framhåller han.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen