Misstag i vården – kvinna har förlorat sitt barn

2024 09 26

En kvinna har förlorat sitt barn efter ett vårdmisstag.

Det är i östra Värmland som en händelse i vården nu uppmärksammas.

En kvinna var gravid i 35:e veckan när hon började känna att någonting var fel och blev orolig.

Hon tog då kontakt med vården och fick som svar att hon kunde komma in flera dagar efter det att hon ringt.

Det rapporterar SVT.

Förlorade barnet

Kvinnan tog sig dock in till vården redan dagen efter samtalet.

Då upptäckte man att barnet hade dött i magen under natten.

Barnmorskan hade bedömt att kontroll inte var nödvändigt förrän fem dagar efter det att kvinnan tog kontakt.

Ivo konstaterar

Det var med anledning av minskade fosterrörelser som kvinnan först tog kontakt.

Efter beskedet om att hon kunde komma in om fem dagar så förlorades barnet natten därpå, och Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, konstaterar nu att vårdcentralen inte uppfyller kraven för god vård.

“Sök vård”

Vårdguiden 1177 framhåller att det är lämpligt att direkt söka vård om mamman märker av minskade fosterrörelser.

– Minskade fosterrörelser betyder att fostret rör på sig mindre än vad det har gjort tidigare, förklarar 1177.

– Rörelserna kan kännas svagare eller mindre ofta, eller både svagare och mindre ofta. Det kan bero på att fostret inte mår bra i livmodern. Sök vård om du upplever minskade fosterrörelser.

Borde kännas

Efter vecka 24 så bör mamman känna av fosterrörelser varje dag.

– Från vecka 24 bör du känna fosterrörelser någon gång varje dag.

Kontakta din förlossningsavdelning om du inte känner fosterrörelser. Det är alltid viktigt att söka vård för minskade fosterrörelser, fortsätter 1177.

– Det gäller även om du sökt vård tidigare och undersökningarna då tydde på att fostret mådde bra. Sök vård igen om du får en ny upplevelse av minskade fosterrörelser.

Minskade fosterrörelser kan bland annat bero på att moderkakan inte fungerar som den borde. Då finns det risk för att fostret får för lite näring och syre.

Det kan hända att barnet behöver komma ut, om undersökningarna visar att barnet inte mår bra.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 08

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen