Misstag i vården – kvinna har förlorat sitt barn

2024 09 26

En kvinna har förlorat sitt barn efter ett vårdmisstag.

Det är i östra Värmland som en händelse i vården nu uppmärksammas.

En kvinna var gravid i 35:e veckan när hon började känna att någonting var fel och blev orolig.

Hon tog då kontakt med vården och fick som svar att hon kunde komma in flera dagar efter det att hon ringt.

Det rapporterar SVT.

Förlorade barnet

Kvinnan tog sig dock in till vården redan dagen efter samtalet.

Då upptäckte man att barnet hade dött i magen under natten.

Barnmorskan hade bedömt att kontroll inte var nödvändigt förrän fem dagar efter det att kvinnan tog kontakt.

Ivo konstaterar

Det var med anledning av minskade fosterrörelser som kvinnan först tog kontakt.

Efter beskedet om att hon kunde komma in om fem dagar så förlorades barnet natten därpå, och Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, konstaterar nu att vårdcentralen inte uppfyller kraven för god vård.

“Sök vård”

Vårdguiden 1177 framhåller att det är lämpligt att direkt söka vård om mamman märker av minskade fosterrörelser.

– Minskade fosterrörelser betyder att fostret rör på sig mindre än vad det har gjort tidigare, förklarar 1177.

– Rörelserna kan kännas svagare eller mindre ofta, eller både svagare och mindre ofta. Det kan bero på att fostret inte mår bra i livmodern. Sök vård om du upplever minskade fosterrörelser.

Borde kännas

Efter vecka 24 så bör mamman känna av fosterrörelser varje dag.

– Från vecka 24 bör du känna fosterrörelser någon gång varje dag.

Kontakta din förlossningsavdelning om du inte känner fosterrörelser. Det är alltid viktigt att söka vård för minskade fosterrörelser, fortsätter 1177.

– Det gäller även om du sökt vård tidigare och undersökningarna då tydde på att fostret mådde bra. Sök vård igen om du får en ny upplevelse av minskade fosterrörelser.

Minskade fosterrörelser kan bland annat bero på att moderkakan inte fungerar som den borde. Då finns det risk för att fostret får för lite näring och syre.

Det kan hända att barnet behöver komma ut, om undersökningarna visar att barnet inte mår bra.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen