Misstag i vården – kvinna har förlorat sitt barn

2024 09 26

En kvinna har förlorat sitt barn efter ett vårdmisstag.

Det är i östra Värmland som en händelse i vården nu uppmärksammas.

En kvinna var gravid i 35:e veckan när hon började känna att någonting var fel och blev orolig.

Hon tog då kontakt med vården och fick som svar att hon kunde komma in flera dagar efter det att hon ringt.

Det rapporterar SVT.

Förlorade barnet

Kvinnan tog sig dock in till vården redan dagen efter samtalet.

Då upptäckte man att barnet hade dött i magen under natten.

Barnmorskan hade bedömt att kontroll inte var nödvändigt förrän fem dagar efter det att kvinnan tog kontakt.

Ivo konstaterar

Det var med anledning av minskade fosterrörelser som kvinnan först tog kontakt.

Efter beskedet om att hon kunde komma in om fem dagar så förlorades barnet natten därpå, och Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, konstaterar nu att vårdcentralen inte uppfyller kraven för god vård.

“Sök vård”

Vårdguiden 1177 framhåller att det är lämpligt att direkt söka vård om mamman märker av minskade fosterrörelser.

– Minskade fosterrörelser betyder att fostret rör på sig mindre än vad det har gjort tidigare, förklarar 1177.

– Rörelserna kan kännas svagare eller mindre ofta, eller både svagare och mindre ofta. Det kan bero på att fostret inte mår bra i livmodern. Sök vård om du upplever minskade fosterrörelser.

Borde kännas

Efter vecka 24 så bör mamman känna av fosterrörelser varje dag.

– Från vecka 24 bör du känna fosterrörelser någon gång varje dag.

Kontakta din förlossningsavdelning om du inte känner fosterrörelser. Det är alltid viktigt att söka vård för minskade fosterrörelser, fortsätter 1177.

– Det gäller även om du sökt vård tidigare och undersökningarna då tydde på att fostret mådde bra. Sök vård igen om du får en ny upplevelse av minskade fosterrörelser.

Minskade fosterrörelser kan bland annat bero på att moderkakan inte fungerar som den borde. Då finns det risk för att fostret får för lite näring och syre.

Det kan hända att barnet behöver komma ut, om undersökningarna visar att barnet inte mår bra.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


NYTT LAND VARNAR: 10 000 ryska soldater på väg

2025 06 05

Ryssland vill stationera ytterligare 10 000 soldater i Transnistrien, en utbrytarstat i östra Moldavien som får ekonomiskt och militärt bistånd från Moskva.

Det framhåller Moldaviens premiärminister Dorin Recean. Han hänvisar till underrättelseuppgifter som slår fast att Ryssland ”vill befästa sin militära närvaro i Transnistrien”.

Enligt samma uppgifter försöker Ryssland påverka Moldaviens kommande parlamentsval i september. Moskvas förhoppning är att en ryssvänlig regering kommer tillåta stora truppförflyttningar till Transnistrien.

– Detta är en enorm ansträngning för att undergräva den moldaviska demokratin, säger Dorin Recean till Financial Times.

– Man kan också föreställa sig vilket tryck 10 000 soldater skulle sätta på sydvästra Ukraina. Dessutom skulle de vara stationerade nära Rumänien, som är ett Natoland, fortsätter premiärministern.

Varningen: ”Kan stärka sitt grepp”

Ryska soldater har varit stationerade i Transnistrien sedan början av 1990-talet, då regionen hävdade självständighet från Moldavien.

Men under 2000-talet har Rysslands militära närvaro stadigt minskat. I dag uppgår den ryska styrkan till cirka 1 500 soldater. De flesta av soldaterna är dock lokalinvånare. Endast en handfull har skickats från det ryska fastlandet.

– För närvarande är deras styrkor nästintill betydelselösa. Men med en större militär närvaro i Transnistrien, som en ryssvänlig regering kan tillåta, kan de stärka sitt grepp, varnar premiärminister Dorin Recean.

”Moldavien näst på tur”

Flera västländer har varnat för att Ryssland kan vända blicken mot Moldavien om kriget i Ukraina slutar i rysk favör.

Om Ukraina faller står Moldavien näst på tur, hävdade Tysklands dåvarande utrikesminister Annalena Baerbock när hon besökte landet i höstas.

– Det är tydligt vad det moldaviska folkets största bekymmer är. Om Ukraina faller så står Moldavien näst på tur, sade Baerbock på en gemensam pressträff med Moldaviens president Maia Sandu.

En högt uppsatt försvarschef inom Nato har också pekat ut Moldavien som Rysslands nästa mål.

LÄS MER HÄR: NATO-general pekar ut land – ”Kommer att attackeras av Putin”

Foto: 

Text: Redaktionen


Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna

2025 06 05

Förtroendet för Swedbank är i botten.

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.

I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.

Särskilt missnöje med Swedbank

När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.

Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari. 

Vd:n utlovar förändring

Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.

Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.

Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.

Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.

– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Lägger ner flera kontor

Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.

Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.

– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen