Missnöje med nya mjölkpaketen – därför har korkarna införts

2024 04 08

Mjölkpaket och andra dryckesförpackningar har fått korkar som sitter fast – men det uppskattas inte av alla.

På senare tid har allt fler dryckesförpackningar försetts med korkar som sitter fast.

Det gäller bland annat Tetra Paks förpackningar.

Förändringen beror på ett nytt direktiv som innebär att alltifrån mjölkpaket till petflaskor förbjuds att ha lösa plastkorkar.

En hel del kunder tycker dock att de nya förpackningarna är opraktiska, rapporterar P4 Sjuhärad.

– De är säkert bra för miljön, men de är inte lätta när man ska hälla ut någonting, då tycker jag att de är i vägen, säger konsumenten Frida till radiokanalen.

Beror på EU-direktiv

Långt ifrån alla är nöjda med de nya förpackningarna.

Men Tetra Pak och andra bolag har inget annat val än att införa dem.

Det beror på ett nytt EU-direktiv, som gör gällande att alla dryckesförpackningar måste ha en kork som sitter fast.

Så används korkarna

Direktivet börjar gälla i juli, men redan nu ses förändringen på många håll.

Många tycker att korkarna är opraktiska att använda, men enligt Tetra Pak är det inte så svårt.

– För att öppna korken så vrider du locket moturs, och sedan lyfter du locket och lyssnar efter ett litet klick, säger Tetra Paks Elizabeth Anderberg till radiokanalen.

Att sopsortera de nya förpackningarna och korkarna rätt är också väldigt lätt, förklarar hon.

– Enligt direktivet så ska det här plastlocket sitta fast under hela förpackningens livslängd. Så hela förpackningen, inklusive lock, sorteras som pappersförpackning.

Bra för miljön

Det nya direktivet motiveras av behovet att minska plast som inte återvinns på rätt sätt, rapporterar Expressen.

I och med att de nya korkarna sitter fast så minskar risken att de ligger och skräpar i naturen.

Enligt Tetra Pak rör det sig om en betydelsefull förändring.

– Bara i Europa betyder det att över 1 000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras, vilket innebär att över 20 miljarder förpackningar ska göras om, sade Tetra Paks hållbarhets- och kommunikationsansvarige, Lars Holmquist, när förändringen presenterades.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen