Missnöje med nya mjölkpaketen – därför har korkarna införts

2024 04 08

Mjölkpaket och andra dryckesförpackningar har fått korkar som sitter fast – men det uppskattas inte av alla.

På senare tid har allt fler dryckesförpackningar försetts med korkar som sitter fast.

Det gäller bland annat Tetra Paks förpackningar.

Förändringen beror på ett nytt direktiv som innebär att alltifrån mjölkpaket till petflaskor förbjuds att ha lösa plastkorkar.

En hel del kunder tycker dock att de nya förpackningarna är opraktiska, rapporterar P4 Sjuhärad.

– De är säkert bra för miljön, men de är inte lätta när man ska hälla ut någonting, då tycker jag att de är i vägen, säger konsumenten Frida till radiokanalen.

Beror på EU-direktiv

Långt ifrån alla är nöjda med de nya förpackningarna.

Men Tetra Pak och andra bolag har inget annat val än att införa dem.

Det beror på ett nytt EU-direktiv, som gör gällande att alla dryckesförpackningar måste ha en kork som sitter fast.

Så används korkarna

Direktivet börjar gälla i juli, men redan nu ses förändringen på många håll.

Många tycker att korkarna är opraktiska att använda, men enligt Tetra Pak är det inte så svårt.

– För att öppna korken så vrider du locket moturs, och sedan lyfter du locket och lyssnar efter ett litet klick, säger Tetra Paks Elizabeth Anderberg till radiokanalen.

Att sopsortera de nya förpackningarna och korkarna rätt är också väldigt lätt, förklarar hon.

– Enligt direktivet så ska det här plastlocket sitta fast under hela förpackningens livslängd. Så hela förpackningen, inklusive lock, sorteras som pappersförpackning.

Bra för miljön

Det nya direktivet motiveras av behovet att minska plast som inte återvinns på rätt sätt, rapporterar Expressen.

I och med att de nya korkarna sitter fast så minskar risken att de ligger och skräpar i naturen.

Enligt Tetra Pak rör det sig om en betydelsefull förändring.

– Bara i Europa betyder det att över 1 000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras, vilket innebär att över 20 miljarder förpackningar ska göras om, sade Tetra Paks hållbarhets- och kommunikationsansvarige, Lars Holmquist, när förändringen presenterades.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – hade 27 butiker i Sverige

2024 10 31

Under sina glansdagar hade kedjan hela 27 klädbutiker i landet.

Men nu tycks framgångssagan definitivt vara till ända.

Efter ett par år av krisrubriker kastar nu klädkedjan Family House in handduken och går i konkurs, rapporterar flera medier.

– Jag ska annonsera ut rörelsen till försäljning, säger konkursförvaltaren Björn Christoffersson till Smålands-Tidningen.

Möttes av lapp i dörren

Det är det andra konkursbeskedet på fyra år för den klassiska kedjan.

Senast skedde det i januari 2021 då man ansökte om konkurs för sju av sina då 17 kvarvarande butiker. 

Vid det tillfället berodde det på pandemins effekter, men man räddades i sista stund av den tidigare ägaren Jan Karlsson som sedan sålde vidare bolaget till Vinditio Retail of Sweden – som i sin tur ägs av Spigan AB och JG Company Sweden AB.

I dagarna har dock kunder mötts av lappar i dörren till de åtta butiker som nu finns kvar. På lapparna står det att man håller stäng på grund av konkurs.

Beskedet gäller bland annat butikerna i Habo, Hultsfred, Tidaholm, Växjö, Osby, Eksjö och Åtvidaberg.

Hade tänkt att satsa

Det är moderbolaget Vinditio Retail of Sweden som lämnat in ansökan om konkurs.

Nyheten kommer efter att Family House, trots de senaste årens motgångar, framhållit att man är redo för att expandera och satsa på nytt, enligt Market.

När Family Houses butik i Alvesta stängde i somras lovade nuvarande ägare Mikael Ask att trenden inte skulle fortsätta.

– Det här är den sista vi lägger ner nu, sade han till Smålandsposten vid tillfället.

Försöker sälja vidare 

Någon mer konkret förklaring till konkursbeskedet har Family House ännu inte gett.

På lapparna som satts upp på butikernas dörrar står det bara att “mer information kommer”:

Enligt Björn Christoffersson är det viktigaste just nu att få igång verksamheten och hitta en köpare.

– Det verkar vara ett rätt så stort intresse för butikerna, säger konkursförvaltaren.

Family House grundades i Växjö 2006 och växte snabbt.

Pandemin, Rysslands krig mot Ukraina och lågkonjunkturen har dock av lokala medier pekats ut som faktorer som fällt klädkedjan.

Dålig lönsamhet var exempelvis förklaringen till att butiken i Alvesta stängde i somras.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Lågpriskedja expanderar – utmanar ÖoB och Dollarstore

2024 10 29

Lågpriskedjan Eko öppnar nya butiker.

Kedjan Eko, som erbjuder flera olika typer av lågprisprodukter, fortsätter att expandera.

Eko kommer framöver att öppna flera nya butiker - efter att redan ha öppnat i Nyköping, Gävle och Värmdö för inte så länge sedan.

Det rapporterar sajten Market.

Här öppnar Eko

Två nya butiker kommer att öppnas framöver.

Nästa år kommer Eko att öppna ett varuhus i Växjö, och man kommer även till Jönköping.

I Jönköping flyttar Eko in till handelsområdet Navet, som är beläget mellan boxhandelsområdet Solåsen och köpcentrumet A6.

– Det finns byggrätter för mer handel som jag är övertygad om kommer fyllas upp inom kort då området med vår etablering nu blir ännu hetare, säger vd Ted Berggren till Market.

– Vi ser fram emot att öppna butiken när byggnationen är klar och att få möta Jönköpingsborna i den nya butiken.

Bredvid köpcentrum

I Växjö blir Eko granne med köpcentrumet Grand Samarkand där de ersätter en lastbilscentral som ska bort.

– Nu är det klart att Eko Stormarknad etablerar sig bredvid Grand Samarkand, förklarar köpcentrumet.

– Befintlig lastbilscentral rivs och Eurocommercial uppför en ny lokal för Eko Stormarknad, om 8 200 kvm.

Familjeägt företag

Eko är ett familjeägt företag som erbjuder liknande produkter som andra lågprisaktörer - däribland ÖoB och Dollarstore.

De satsar på lågprisprodukter och finns på flera platser runt om i landet med huvudkontor i Skåne.

– Vi erbjuder dig ett stort utbud inriktat på blommor, leksaker, konfektyr, hud & kroppsvård samt årets alla säsonger med därtill hörande sortiment för hemmet och din fritid, såväl för ute- och innemiljöer, förklarar Eko själva om deras utbud.

– Vårt huvudkontor är placerat i Fjälkinge där allt startade och vi har idag 15 butiker runt om i Sverige, från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

700 anställda

Eko är en del av Bergendahlskoncernen. 

Eko Stormarknad har cirka 700 anställda och tillsammans omsätter våra butiker ca 2 miljarder SEK.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen