Minst 22 döda i vulkanutbrott

2023 12 05

Dödssiffran efter vulkanutbrottet på den indonesiska ön Sumatra fortsätter att stiga.

Till en början handlade det om 11 personer som hittats döda.

Efter ett fortsatt sökande har man nu hittat ytterligare personer. Antalet döda uppgår nu till 22, meddelar BBC.

Faran är ännu inte över.

– Marapi är fortfarande väldigt aktiv. Vi kan inte se höjden på kolonnen eftersom den är täckt av molnet, säger Ahmad Rifandi, chef för Marapis övervakningspost, till nyhsetskanalen.

Populärt resmål

Vulkanen Mount Marapi betyder ”berg av eld”.

I Indonesien finns omkring 127 vulkaner. Mount Marapi är en av de mest aktiva.

Vulkanen är väldigt populär bland vandrare.

60 döda

Det är inte första gången som vulkanen får ett utbrott som leder till förödande konsekvenser.

1979 hade vulkanen sitt hittills dödligaste utbrott. Det resulterade i att hela 60 människor omkom.

Sedan dess har utbrotten fortsatt.

I januari och februari i år inträffade askutbrott.

Det ledde till att flertalet vandringsleder tvingades att stängas av i flera månader.

Söndagens utbrott

Det var i söndags som vulkanen spred ett stort moln av aska.

Askan passerade flera byar i närheten.

Det fanns 75 vandrare i området under utbrottet.

De flesta kunde relativt snabbt evakueras och få vård för sina brännskador.

Men alla hittades inte.

Sökarbetet

I måndags turades räddningspersonal om att bära de döda och skadade nerför bergets svåra terräng.

– En del led av brännskador eftersom det var väldigt varmt, och de har förts till sjukhuset, sa Rudy Rinaldi som är chef för West Sumatra Disaster Mitigation Agency.

Sökarbetet fortsatte under tisdagen, något som ledde till att ytterligare människor kunde hittas.

Dödssiffran har därmed stigit. Hittills har man hittat 22 personer som är döda.

Det saknar fortfarande minst en person.

Arkivbild: Y. Ginsu

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen