Miljöpartiet lovar lägre pris på bensin och diesel – för en grupp

2024 04 29

Miljöpartiet vill se lägre reduktionsplikt för en specifik del av befolkningen.

Vid årsskiftet trädde regeringens sänkning av reduktionsplikten i kraft – från tidigare 7,8 procent biobränsle i bensin och 30,5 procent i diesel till sex procent i vardera.

Förändringen bedöms öka utsläppen med omkring fyra miljoner ton koldioxid under nuvarande år.

Miljöpartiet vill av klimatskäl se en höjd reduktionsplikt, men partiet vill samtidigt att särskilda delar av svenska folket ska kunna betala ett lägre pris.

Det beskedet ger nu nya språkröret Amanda Lind.

– Bor du på en plats där det inte finns tillgång till kollektivtrafik, då ska priserna vara lite lägre, säger Amanda Lind till SVT.

Arbetar på detaljerna

Miljöpartiet undersöker nu frågan. Något färdigt förslag finns inte i nuläget.

Enligt Amanda Lind ligger dock inte lösningen för mer rättvisa villkor i Sverige i att göra avkall på klimatpolitiken.

Istället behöver man hitta andra alternativ, menar språkröret.

– Till exempel måste vi se till att sänka kostnaderna för att bo på lands- och glesbygd och vi ser över reduktionsplikten i vårt parti så att den kan slå lite mer olika.

Gäller i två år

Regeringens sänkning av reduktionsplikten gäller initialt fram till och med 2026.

Det var en stor fråga för Tidöpartierna som gick till val på löftet om att sänka drivmedelspriserna – för lång tid framöver.

– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera, sade närings- och energiminister Ebba Busch (KD) i höstas.

Utgår från kraftig höjning

Trots besked har dock regeringen utgått från ett annat scenario i planen för hur Sverige ska minimera utsläppen till år 2045 och därmed klara klimatmålen.

Man har utgått från en utsläppskalkyl som tar höjd för en kraftigt höjd reduktionsplikt mellan 2027-2030 till en nivå som därefter ligger kvar resterande 15 år, avslöjade Dagens Nyheter i februari.

Konkret innebär grafen som Tidöpartierna använder sig av en gradvis ökning av reduktionsplikten – från sex procent idag till 26,9 procent för diesel och 14,4 för bensin.

– Det finns många olika varianter. Jag ser framför mig att man kommer att behöva en kombination av flera olika styrmedel samtidigt, och att man inte enbart kommer att kunna förlita sig på ett enda verktyg, sade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till DN vid tillfället.

LÄS MER HÄR: Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring

Foto: Circle K resp Miljöpartiet

Text: Redaktionen


Storföretag kan flytta till Sverige – har över 2 000 anställda

2025 08 07

En stor nordisk rederikoncern kan bli svensk.

Det finska finansdepartementet har nyligen presenterat ett nytt budgetförslag.

Där ingår bland annat ändringar i sjöfartsstödet – mest slående en nedskärning på 36 miljoner euro, motsvarande lite drygt 400 miljoner kronor.

Nu hotar rederikoncernen Viking Line med att flytta till Sverige, rapporterar Nya Åland.

“Inte gångbart”

Förslaget har väckt raseri i branschen.

Riksdagsledamot Mats Löfström menar att det kan innebära att det inte längre är gångbart med färjetrafik under finsk flagg.

– Det skulle innebära utflaggning eller försäljning av de färjor som idag seglar under finsk flagg eftersom den finska flaggan inte längre skulle vara konkurrenskraftig, menar han.

Kan flytta till Sverige

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, framhåller att ett möjligt alternativ är att flytta till Sverige.

– Det skulle innebära det mesta lidandet för oss som företag, och det skulle troligen innebära drastiska åtgärder, säger hon.

– En åtgärd skulle, hypotetiskt, vara att flagga ut fartygen till Sverige.

2 000 anställda

Viking Line är ett av Nordens största företag vad gäller färjor.

Viking Line är en arbetsgivare med över 2 000 anställda. 

Deras rötter härstammar från skärgården, där många av de anställda också bor. 

Viking Line var först med en bilfärja mellan Finland-Åland-Sverige sommaren 1959. 

Sedan dess har de fått flera fartyg och linjer.

Första bilfärjan

En ny era i passagerartrafiken Finland–Åland–Sverige inleddes på försommaren 1959 då den första bilfärjan – S/S Viking – sattes i trafik av det nybildade bolaget Vikinglinjen AB.

Efterhand samlades rederierna Vikinglinjen AB, Rederi AB Slite och Ålandsfärjan AB (sedermera SF Line AB) kring ett gemensamt marknadsföringsbolag, Oy Viking Line AB. 

Efter att två av ägarrederierna upphört med sin verksamhet blev marknadsföringsbolaget helägt dotterbolag till SF Line som i dag verkar under bolagsnamnet Viking Line AB.

De är idag ett av de marknadsledande kryssnings- och färjerederierna i Östersjön.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


Bilfirma anmäls efter skräckresa – motorn lossnade

2025 08 07

Motorn på en nyinköpt bil lossnade och nu anmäls en bilfirma.

Carolina från Falun var med om en synnerligen ovanlig bilresa.

Hennes nya Volkswagen Golf av årsmodell 2019 – som kostade 180 000 kronor – började plötsligt göra ljud ifrån sig ute på vägen.

Bilen började skaka på ett konstigt sätt och växeln slutade att fungera.

Efter att den bogserats till verkstaden upptäcktes att motorn hade lossnat och hängde löst, rapporterar TV4.

Motorn lossnade

Vid verkstaden visade det sig att motorfästet på högra sidan hade slitit av alla bultar.

Det hade lett till att motorn hängde löst och att flera bultar och fästen saknades.

– Motorn hade lossnat och hängde bara på ett par slangar, säger Carolina till kanalen.

– Det fanns en stor risk för att motorn skulle falla ur motorrummet.

Bilfirman vägrar

Kostnaderna för reparation uppgick till 80 000 kronor.

Bilföretaget – beläget i Göteborg – har dock inte velat ersätta henne för kostnaderna.

Nu anmäler Carolina bilfirman till Allmänna reklamationsnämnden.

– Jag hoppas att jag får rätt och att jag får ersättning för de kostnader jag haft, säger hon.

Läs mer: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

Det är ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. 

Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

– Vi lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att vi varken står på konsumentens eller företagets sida, förklarar myndigheten.

Det krävs

För att ARN ska pröva en tvist krävs det att kravet överstiger ett visst belopp.

Minimibeloppet varierar beroende på vilken typ av tvist det rör sig om. 

– ARN placerade sig även i år bland de myndigheter i Sverige som har högst anseende enligt Verian Groups årliga anseendeundersökning, framhåller myndigheten.

– ARN:s index låg klart över genomsnittet för samtliga myndigheter.

Läs mer: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen