FIKAUPPMANING: Svenska folkets vanor döms ut

2022 11 10

Enligt WWF:s vegoguide bör vi tänka på vad vi slår i koppen på morgonen eller under dagens fikapaus. Kan du gå från malda bönor till snabbkaffe är mycket vunnet för miljön, skriver man i ett pressmeddelande.

Sverige är på medaljplats vad gäller kaffekonsumtion i världen. Bara Nederländerna och Finland slår oss.

Eller kanske är det fel att kalla det medaljplats?

För nu kommer rapporter från WWF, Världsnaturfonden, om att miljön skulle må betydligt mycket bättre om vi lämnade det traditionella sättet att dricka kaffe på, i synnerhet kaffe från bönor som odlats på traditionellt sätt.

Fortsätta älska kaffe, men …

– Vi svenskar älskar vårt kaffe och det ska vi fortsätta att göra, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF, i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen.

– Men, framhåller han, om vi tar vara på den stora mängden kaffesvinn och väljer ekologiskt kaffe, te och kakao kan vi minska påverkan på naturen.

Just de populära dryckerna på svenskarnas frukostbord synas speciellt i WWF:s vegoguide. Och det är till vissa delar ingen munter läsning.

Av de tre dryckerna har en kopp te lägst påverkan på miljön. Därefter följer snabbkaffe, helt sonika på grund av att det krävs mindre mängd kaffe för att få till en kopp.

Traditionellt kaffe, då?

Nja.

Stor miljöpåverkan

– Kaffe är en av de produkter i svenskarnas kost som har störst negativ påverkan på den biologiska mångfalden eftersom vi dricker sådana mängder, framhåller organisationen i pressmeddelandet.

Bättre då att dricka ekologiska kaffebönor framför de konventionellt odlade. Kan du tänka dig att välja det snabba kaffet och dessutom slå i havremjölk så är mycket vunnet, understryker organisationen.

Siffror som organisationer framhåller, och som kommer från Naturvårdsverket, gör gällande att svinnet av de ädla dropparna är gigantiskt.

Gigantiskt svinn

Bara under 2021 slogs kaffe och te motsvarande totalt 84,4 miljoner liter rätt ut i avloppet förra året.
– Jag tror att det finns ett intresse för att ändra på detta – många vill minska sitt matsvinn, för såväl miljön som för plånbokens skull säger Anna Richert, senior matexpert på WWF, i pressutskicket.
Hon tillägger:
– Kanske kan du brygga lite mindre kaffe nästa gång, hälla det överblivna kaffet i en termos eller värma på en kopp när du är sugen.
Foto: T. Heffitiba
Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen