Militärer trotsar Putin – dåliga nyheter för diktatorn

2024 12 24

Ryska militära befälhavare vägrar lyda Vladimir Putins order.

Direktivet från Kreml var solklart.

Den ryska anfallsstyrkan ska korsa Dneprfloden för att ansluta till en planerad offensiv mot ukrainska styrkor.

Men offensiven har fått ett abrupt problem innan den ens har startat.

Befälhavare i den ryska militären vägrar nämligen lyda ordern och skicka sina underordnade över vattnet, rapporterar Newsweek.

"Självmordsuppdrag"

Att ta sig över Dneprfloden beskrivs som ett “självmordsuppdrag”, skriver den ryska militära partisangruppen ATESH på Telegram.

Beskedet kommer efter att spänningen i Chersonregionen i Ukraina ökat i takt med att ryska styrkor förberett för en offensiv.

En offensiv som fortsätter att “undergräva personalens moral”, uppger militärgruppen.

Newsweek erfar att motståndet mot Putin kan få konsekvenser för Ryssland.

De ryska militärbefälhavarnas olydnad i Cherson är betydande eftersom det kan signalera en förändring i den övergripande moralen bland Moskvas trupper, vilket kan påverka hur länge kriget fortsätter och hur mycket arbetskraft Vladimir Putin har, framhåller den amerikanska tidningen.

Uppgifter: tar livet av sig

Rysslands styrkor uppges ha samlat 300 båtar i december för att korsa floden. Syftet är enligt Kyiv Independent att ta kontroll över närliggande öar.

Det är dock inte bara befälhavarna som säger nej till uppdraget.

Även soldaterna uppges hitta på sätt att undvika ordern.

I flera fall ska det ha slutat med att de istället tagit livet av sig, uppger Newsweek.

– [Ryska soldater] saboterar [även] motorer, punkterar gummibåtar och till och med sänder koordinater till de ukrainska försvarsstyrkorna om placeringen av båtbaser och bränslereserver, framhåller ATESH.

Misslyckades

Enligt den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War, ISW, försökte ryska sabotage- och spaningsgrupper korsa floden den 20 december.

De stoppades då av ukrainska trupper trots tungt artilleri och raketanfall. 

Varken Moskva eller Kyiv har officiellt kommenterat den ryska militärens vägran att lyda order.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen