Mejlbombad efter att 8 katter avlivats

2021 06 03

Folk blev väldigt arga när länsstyrelsen i Skåne avlivade 8 kattungar och enhetschefen Ola Svensson har mottagit 168 upprörda mail.

När länsstyrelsen upptäckte 8 kattungar hos en person med djurförbud blev katterna omhändertagna och avlivade efter att en veterinär bedömt att de förvildats samt bar på smittsamma sjukdomar vilket försvårade läget.

–Då går det inte att omplacera katterna utan att man behöver ha någonstans att stalla upp dem en längre tid, det riskerar dels lidande för djuren och dels stora kostnader, säger länsveterinär Leif Felton till SVT.

Gick ut på Facebook

På Kattjouren blev man upprörd över beslutet att avliva katterna så man gick ut på Facebook och uppmanade folk att mejla enhetschefen för djur- och livsmedelsenheten på länsstyrelsen i Skåne.

– Jag har fått 168 mejl senast jag kollade. Viktiga mejl drunknar i det här, jag har missat mejl som borde ha hanterats snabbare men som försvinner i flödet, säger Ola Svensson.

Inga hot

En del av mejlen var mycket arga men inget var hotfullt framhåller Ola som anser att Kattjourens följare borde vända sig till partierna istället.

– Titta på lagstiftningen och tycker man inte om den – påverka politiker som kan ändra lagstiftningen. Skulle man få in en namninsamling med tusentals namn och en genomtänkt skrivning då finns det en chans att man påverkas i alla fall, säger han till SVT.

Kattjouren önskade att katterna skulle få leva.

– Syftet med mejlkampanjen är ju förstås att skapa opinion, säger Kristina Alvin på Kattjouren som tar avstånd från otrevligt formulerade mejl.

– Vi tar självklart avstånd från det men samtidigt måste människor få reagera – fattar man omoraliska beslut så kommer människor att reagera.

ANALYS

Våra fina fyrbenta vänner engagerar många vilket är fantastiskt. Samtidigt kan ibland myndigheter tvingas ta svåra beslut och då kan det vara extra viktigt med tydlighet, transparens och motiveringar så att alla får klar information och bakgrund.

En annan fråga är om det ibland är en kostnadsfråga – vilket ju sägs rakt ut av länsstyrelsen ovan – och då ökar sannolikt upprördheten och frågan om politiken och prioriteringar hamnar i fokus. Informationen ovan indikerar ett behov av mer tydlighet och kommunikation. Här kan man även läsa mer om vad SVT skriver kring när avlivning kan bli tvunget enligt lagen.

Foto: J. Hytönen. Kattungarna på bilden avses ej i texten.

[yop_poll id="155"]

17nov2025

JUST NU: Tiotusentals bilar fast vid ryska gränsen

2025 11 17

Vid den ryska gränsen har tiotusentals bilar stoppats i väntan på att få komma in i landet.

Långa köer med tusentals biltransportörer, som blir fler för varje dag, står och väntar på att få komma in i Ryssland.

Värst är det vid gränsen mot Kazakstan.

– Totalt står uppemot 4 000 biltransportörer i köer vid gränserna, var och en med en last på upp till tio bilar. Den största trängseln observeras vid gränsen mot Kazakstan, genom vilken transporten från Kina sker, uppger The Moscow Times, med hänvisning till flera ryska medier.

Kraft ökning innan ny avgift

Bakom den kraftigt ökade importen, som nu alltså ställer till det vid de ryska gränspassagerna, ligger en ny avgift vid import av bilar till Ryssland.

– Från och med den 1 december i år kommer avgiften att kopplas till motoreffekten i en progressiv skala. Förmånspriset gäller endast för bilar med en motorvolym på upp till 160 hästkrafter, uppger tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Måste hinna passera

Sedan förra månaden har köerna ökat med ytterligare en tredjedel.

Och när den nya avgiften införs den 1 december måste bilar som inte ska drabbas av avgiften ha hunnit passera gränsen.

Därför är det bråttom för de många transportörerna som nu står och köar.

– Om bilen köptes före den 1 december men inte godkändes av tullen före det angivna datumet, måste ägaren betala avgiften enligt de nya reglerna.

– Alla kommer inte hinna, säger en källa till ryska medier.

Rekorddyrt att köpa bil

Priset för att köpa en ny bil i Ryssland är nu rekordhögt.

– Det genomsnittliga priset för att köpa en ny bil i Ryssland nådde en rekordhög nivå i oktober, rapporterar Reuters med hänvisning till den ryska analysbyrån Autostat.

– Konsumenterna skyndar sig att köpa på grund av rädsla för fler prishöjningar.

I jämförelse med samma tid förra året har det genomsnittliga inköpspriset stigit med 3,5 procent.

Om man går tillbaka och jämför med 2021 så är ökningen hela 60 procent, uppger nyhetsbyrån.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Sergey Beschastnykh

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen