Mattrend exploderar i Sverige – på grund av succéserien
2025 03 31
Svenskarna flockas till thaimatshyllorna på grund av succéserien White Lotus.
Serien White Lotus är nu inne på sin tredje säsong – och den här gången utspelar sig dramat i Thailand.
Seriens succé innebär också att en tydlig mattrend kan ses i Sverige.
Enligt en färsk undersökning från HelloFresh har beställningar på asiatiska recept ökat med hela 23 procent jämfört med samma period ifjol, rapporterar Godare.
“Tydlig direkt påverkan”
Enligt Karin Wenner, receptkreatör på Hellofresh, verkar tittandet ha bidragit till en så kallad “Thaimatsfeber” i Sverige.
– Det är tydligt att underhållning såsom TV-serier, men också trender på sociala medier, har en direkt påverkan på det vi väljer att äta, säger hon enligt Godare.
Även svenskarnas sökvanor har påverkats av White Lotus – sökningar på thailändska recept har nämligen ökat i samband med premiären, enligt webbsidan.
“Chicken cashew” och “Pad thai”
Recepten som toppar beställningarna just nu är bland andra “chicken cashew med krämigt kokosris” och “pad thai med räkor”.
Dessutom märks mattrenden tydligt av på sociala medieplattformer såsom TikTok.
Där har trenden “White Lotus party food” tagit fart. Det innebär att användare på plattformen delar med sig av videor på thailändska maträtter samtidigt som man tittar på serien.
”Snålmat” trendigt
Enligt kokboksförfattaren och sociala medieprofilen Julia Tuvesson är “chic snålmat” en annan mattrend som spås bli stark i Sverige under 2025.
Detta eftersom många svenskar vill äta mat som är billig – men ändå spännande.
– En av följarna gav ett jättebra ord; hon kallar det för ”chic snålmat”, det vill vi äta i år. Och då handlar det såklart om bönor, bönsallader och liknande. Det ska vara billigt, men fräscht och lite “chict”, säger Julia Tuvesson till SR.
Foto: L. Hansel (genrebild)
Text: Redaktionen