Matjätte sänker priserna på många varor

2024 01 09

Januari brukar pekas ut som årets fattigaste månad.

Efter jul- och nyårsfirandet väljer många hushåll att hålla hårt i plånboken.

I år är det ekonomiska läget extra kärvt för många familjer.

Under 2023 ökade hushållens kostnader för mat och el dramatiskt. Livsmedelspriserna väntas dessutom fortsätta uppåt under 2024.

Enligt en granskning från Konsumentverket beräknas matpriserna öka med åtta procent under det nya året.

Nu kommer dock ett glädjande besked för hushållen.

Matjätten Coop aviserar att man sänker priserna på ett 70-tal varor.

Så länge gäller priserna

Artiklarna som får sänkt pris inkluderar basvaror som bröd, ost, mejeri, pastasås, smörgåstillägg och färskt protein, men även städ- och tvättprodukter.

Prissänkningarna gäller under perioden 8-28 januari.

– Våra medlemmar kommer kunna ta del av flertalet användbara och goda basvaror anpassade efter dygnets samtliga måltider.

– För många är det rätt betungande veckor som stundar efter en period av att äntligen få ha unnat sig extra god mat och ledighet. Att pressa priserna på en del av vårt sortiment hoppas vi kan underlätta vardagen något, säger Marie Nygren, vd för Coop Sverige, i ett uttalande.

Samtliga butiker

De nya priserna gäller i samtliga Coop- och Stora Coop-butiker i Sverige.

För att ta del av prissänkningarna behöver kunder vara medlem i någon av Coops 27 konsumentföreningar. I dag är över 3,9 miljoner svenskar medlemmar, enligt Coops statistik.

Vd:n lovar: ”Fortsätter att investera”

Marie Nygren framhåller att butikskedjan jobbar intensivt för att kunna erbjuda sina medlemmar förmånliga priser.

–  Sedan våren 2023 har vi intensifierat vårt erbjudande för våra cirka 3,9 miljoner medlemmar, och gett dem bäst pris. Det började med att vi i april sänkte momsen på frukt och grönt motsvarande matmomsen på 12,5%, följt av kapade priser på vardags-och sommarfavoriter, till hållbara favoriter under hösten och nu innan högtiderna i december på varor för de som vill duka upp till fest med nära och kära, säger hon och tillägger:

–  Vi sänkte även priset på leksaker med 50 procent helgen innan julafton, något vi ser blev väldigt uppskattat av våra medlemmar. Vi fortsätter att investera i våra medlemmar i form av medlemspriser, personliga och generella, men även via vårt fina medlemsprogram som ger upp till fem procent rabatt.

Foto: Tara Clark resp Daria Volkova

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen