Matbutik på nätet gör succé – förbereder för expansion
2024 09 10
Online-matbutiken Delitea växer ordentligt.
Det har varit några skakiga år inom e-handeln.
Flera ledande aktörer och online-butiker har tvingats tacka för sig.
Så är inte fallet för Delitea, som växte med 22 procent under 2023.
Det rapporterar Dagligvarunytt.
63 miljoner kronor
Delitea, som levererar mat, dryck och delikatesser, omsatte 63 miljoner kronor i fjol.
E-handeln med dagligvaror backade med 4,5 procent, samtidigt som Delitea observerade en stabil tillväxt.
– De senaste åren har fyllts av negativa nyheter om utvecklingen inom e-handel, särskilt inom livsmedelsbranschen, säger vd Michael Gegerfeldt enligt Dagligvarunytt.
– Därför är det jäkligt skoj att vi kan visa upp den fina tillväxt vi haft samtidigt som vi förbättrat lönsamheten och skapat tydligare profil mot en butik som erbjuder mat som skapar glädje.
Nytt lager
I takt med tillväxten flyttar bolaget i år lager till en större anläggning.
Detta för att förbereda för ytterligare expansion.
Det nya lagret bedöms kunna innebära ännu snabbare leveranser såväl som ett bredare sortiment.
Solcellsanläggning på taket
Delitea samarbetar med Apotea vad gäller lagret som just nu ligger i Morgongåva utanför Uppsala.
Där har man satsat ordentligt på solceller.
– Solcellsanläggningen består av totalt 5560 solcellsmoduler á 18,5 kg med en solcellsyta på 9100 kvadratmeter. Logistikcentret är helt koldioxidneutralt, förklarar Delitea.
– Apoteas solcellsanläggning har en total kapacitet på 1501 kW. och kommer årligen att producera runt 1,5 GWh, vilket motsvarar mer än lokalens elförbrukning på årsbasis. 1,5 GWh motsvarar även elförbrukningen för 100 villor eller en elbil som kör 230 varv runt jorden.
Väntas underlätta
Många e-handlare och online-matbutiker har fått det mycket tufft under de senaste åren.
En ljusning i mörkret är Riksbankens kommande räntesänkningar, som kan lätta situationen för många mindre företag runt om i landet.
Ekonomiska bedömare förutsätter att det blir flera ytterligare räntesänkningar innan årets slut.
Bilden föreställer inte företagets produkter
Foto: M. Vitchakorn
Text: Redaktionen