Massor av svenskar har samma problem – med kaffe

2024 11 29

Många svenskar lider av samma problem, som handlar om konsumtionen av kaffe.

Svenskar är ett av världens mest kaffeälskande folk.

Sverige har uppgetts vara det tredje mest kaffedrickande landet i världen, efter Finland och Nederländerna.

Men för vissa blir kaffedrickandet ett problem, rapporterar TV4.

”Utsöndras dopamin i hjärnan”

Kaffe innehåller koffein och är därför beroendeframkallande.

Många svenskar är beroende av kaffe och har svårt att avstå ifrån den eftertraktade drycken.

Den som försöker dra ner på eller helt sluta med kaffedrickandet, riskerar att drabbas av abstinens.

– Kaffe fungerar som alla andra droger, det stimulerar belöningssystemet. När vi dricker kaffe utsöndras dopamin i hjärnan. Dopamin är belöningshormonet som gör att vi vill fortsätta må bra, säger alkohol- och drogterapeuten Peter Roth vid Stockholms Beroendeklinik, till kanalen.

Så blir man fri från beroendet

Kaffe fungerar alltså på ett liknande sätt som andra droger, men till skillnad från dessa är kaffe inte farligt.

Många svenskar vill dock ändå dra ner på eller sluta med kaffedrickandet, kanske för att kaffe har rusat i pris på senare tid.

Att sluta kan vara svårare än man tror eftersom man drabbas av abstinens.

Beroendeexperten menar dock att man ska sluta tvärt och sedan uthärda under en period, så kan man bli fri från kaffeberoendet.

– Det tar upp till 24 timmar innan det fysiska behovet av koffein gått ur kroppen, då är man fri. Sedan kan kanske huvudvärken sitta kvar och man kan vara lite irritabel en tid, säger Peter Roth till kanalen.

Kaffe kan vara nyttigt

Det bör alltså inte vara alltför svårt att sluta med kaffe, trots att det ger abstinensbesvär under en tid.

Om man nu verkligen vill sluta med kaffe – forskning har nämligen visat att drycken medför flera hälsofördelar.

Forskning har bland annat sett en koppling mellan kaffedrickande och förbättrat humör, lindring av huvudvärk, och eventuellt också en minskad risk för stroke, Parkinsons och Alzheimers, rapporterar Verywell Mind.

Särskilt bryggkaffe och espressokaffe kan vara nyttigt för dig, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat.

Det är goda nyheter inte minst för det svenska arbetslivet, där det enligt uppgift dricks 12 miljoner koppar kaffe per dag.

LÄS OCKSÅ: Kaffet flödar i Sverige – en yrkesgrupp dricker mer än alla andra

Priset på kaffe förändras kraftigt – här är nya prislappen hos Ica

Foto: Nathan Dumlao

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen