Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna
2025 06 05
Förtroendet för Swedbank är i botten.
När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.
I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.
– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.
Särskilt missnöje med Swedbank
När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.
Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.
– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.
Vd:n utlovar förändring
Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.
Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.
Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.
Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.
– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.
LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag
Lägger ner flera kontor
Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.
Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.
– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.
LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank
Foto: MarcusOscarsson.se
Text: Redaktionen