Marimekko: Det här får du inte göra med våra tyger

2024 09 13

Design- och textiljätten Marimekko har oväntat tagit strid mot en kund som de anser har gjort något man inte får göra med deras tyger.

Marimekko är ett av Finlands mest kända varumärken, och är ett ledande textildesignföretag.

Företaget månar om sitt starka varumärke, vilket en kvinna i Finland har fått erfara.

Hon heter Elli Leppä, och blev stoppad när hon försökte sälja en klänning gjord av en gammal Marimekko-gardin, rapporterar Helsingin Sanomat.

Satte stopp för annonsen

Elli Leppä hade alltså sytt en klänning av retrogardiner som var tillverkad av Marimekko, och försökte sälja den på onlinemarknadsplatsen Tori.fi.

Men plötsligt blev annonsen nedtagen från sidan.

Anledningen var att annonsen uppgavs strida mot Marimekkos immateriella rättigheter.

– Det här betyder att man inte får sälja produkter gjorda av Marimekkotyger, inte ens enstaka produkter, utan att få speciellt lov av Marimekko, rapporterar Svenska Yle.

Förbjudet – trots hållbarhetsprinciper

Marimekko anser alltså att man måste be företaget om tillstånd för att få sälja deras produkter vidare på det sätt som Elli Leppä har gjort.

På Tori.fi säger man dock att det var ett misstag att annonsen togs ned.

De menar att deras sajt syftar till att ge produkter en längre livstid.

Marimekko själva säger sig stå för hållbarhet och produkter med lång livslängd.

– Om man läser Marimekkos hållbarhetsprinciper så står det att Marimekkos produkter ska ge glädje åt flera personer, till och med generationer, under deras livscykel, rapporterar kanalen.

Men vidareförsäljning av produkter gjorda av Marimekkotyger är alltså ändå inte tillåtet, enligt Marimekko.

Istället anser de att man ska donera produkterna om man vill bli av med dem.

Finlands Ikea?

Marimekko är ett mycket starkt varumärke både i Finland och internationellt.

Företaget kan ses som en del av det finska nationella kulturarvet, ungefär som Ikea i Sverige, enligt Di.

Marimekko grundades 1951.

Foto: Estormiz, Wikipedia

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 13

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Biljätte slutar tillverka elbil – ingen vill ha den

2024 09 13

Fiat inför nu produktionsstopp på en av sina modeller.

Det går som bekant mycket trögt på elbilsmarknaden.

Flera ledande bilmärken har noterat att intresset på marknaden är svalt för närvarande.

Fiat är nästa biljätte att märka av trenden tydligt, och stoppar nu tillverkningen av elbilen Fiat 500e – för att ingen vill ha den.

Det rapporterar Carup.

Nödstoppar produktion

Stellantis, som äger Fiat, nödstoppar produktionen av Fiat 500e på grund av att intresset är häpnadsväckande svagt.

Stellantis hänvisar i ett uttalande till en sviktande elbilsmarknad.

– Åtgärden är nödvändig på grund av den nuvarande bristen på beställningar kopplat till de djupa svårigheter som alla tillverkare upplever på den europeiska elbilsmarknaden, förklarar biltillverkaren Stellantis.

Arbetar på hybrid

Enligt bilsajten Carscoops så arbetar Fiat nu på en ny hybridmodell som kommer att vara färdig tidigast mot slutet av nästa år.

– I stället för att uppdatera den äldre ICE 500 för att fortsätta sälja den, har Fiat valt att skapa en ny hybridmodell genom att göra en omkonstruktion av den elektriska 500e för att acceptera en liten förbränningsmotor och elmotor, förklarar Carscoops.

– Men den bilen, 500 Ibrida, kommer inte att vara klar förrän i slutet av 2025 eller, mer troligt, 2026, vilket gör att Fiat-återförsäljarnas skåp kommer att se påfallande tomma ut under de kommande 18 månaderna.

Går fortsatt trögt

I branschorganisationen Mobility Swedens senaste rapport framgår att det går trögt generellt på fordonsmarknaden.

– Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar, förklarar Mobility Sweden.

– De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.

Det hoppas man på

I branschen hoppas man att en vändande konjunktur och sänkta räntor kan bidra till att marknaden får sig en skjuts.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen