Marimekko: Det här får du inte göra med våra tyger

2024 09 13

Design- och textiljätten Marimekko har oväntat tagit strid mot en kund som de anser har gjort något man inte får göra med deras tyger.

Marimekko är ett av Finlands mest kända varumärken, och är ett ledande textildesignföretag.

Företaget månar om sitt starka varumärke, vilket en kvinna i Finland har fått erfara.

Hon heter Elli Leppä, och blev stoppad när hon försökte sälja en klänning gjord av en gammal Marimekko-gardin, rapporterar Helsingin Sanomat.

Satte stopp för annonsen

Elli Leppä hade alltså sytt en klänning av retrogardiner som var tillverkad av Marimekko, och försökte sälja den på onlinemarknadsplatsen Tori.fi.

Men plötsligt blev annonsen nedtagen från sidan.

Anledningen var att annonsen uppgavs strida mot Marimekkos immateriella rättigheter.

– Det här betyder att man inte får sälja produkter gjorda av Marimekkotyger, inte ens enstaka produkter, utan att få speciellt lov av Marimekko, rapporterar Svenska Yle.

Förbjudet – trots hållbarhetsprinciper

Marimekko anser alltså att man måste be företaget om tillstånd för att få sälja deras produkter vidare på det sätt som Elli Leppä har gjort.

På Tori.fi säger man dock att det var ett misstag att annonsen togs ned.

De menar att deras sajt syftar till att ge produkter en längre livstid.

Marimekko själva säger sig stå för hållbarhet och produkter med lång livslängd.

– Om man läser Marimekkos hållbarhetsprinciper så står det att Marimekkos produkter ska ge glädje åt flera personer, till och med generationer, under deras livscykel, rapporterar kanalen.

Men vidareförsäljning av produkter gjorda av Marimekkotyger är alltså ändå inte tillåtet, enligt Marimekko.

Istället anser de att man ska donera produkterna om man vill bli av med dem.

Finlands Ikea?

Marimekko är ett mycket starkt varumärke både i Finland och internationellt.

Företaget kan ses som en del av det finska nationella kulturarvet, ungefär som Ikea i Sverige, enligt Di.

Marimekko grundades 1951.

Foto: Estormiz, Wikipedia

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 19

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen