Mardrömstisdag för regeringen – två stora motgångar

2024 01 16

Tisdagsläsningen har varit dyster för Sveriges borgerliga regering.

Statsminister Ulf Kristerssons (M) styre har drabbats av två motgångar.

För det första uppvisar de borgerliga partierna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet, ett historiskt lågt väljarstöd.

Det visar en ny mätning från DN/Ipsos.

Tillsammans samlar borgerligheten ynka 26 procent av väljarkåren.

Ett tungt besked för de tre regeringspartierna – M, L och KD.

Lämnar för ärkerivalen

Enligt statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson kan väljarflykten förklaras av att mer mittenorienterade borgerliga väljare inte uppskattar det högertunga, konservativa samarbetet med Sverigedemokraterna.

Dessa väljare har därför valt att vända blicken åt vänster. Många har lämnat för Socialdemokraterna.

– I dag består deras (Socialdemokraternas) stöd till 10 procent av tidigare liberala mittenväljare. Det blir intressant att se hur partiet strategiskt ska hantera det, säger Henrik Ekengren Oscarsson till DN.

Bakslag för jättesatsning

Ett minskat väljarstöd är inte den enda motgången som regeringen måste hantera.

Under tisdagen har energijätten Vattenfall presenterat en besvärande prognos för M-KD-L-regeringen.

Regeringens stora kärnkraftsprojekt kan bli dyrare än väntat.

Enligt Vattenfall kan ny kärnkraft bli dubbelt så dyr, rapporterar SVT.

Uppgifter till tv-kanalen gör gällande att Vattenfall fått in prisuppgifter från flera leverantörer av mindre så kallade SMR-reaktorer.

– Slutsatsen är kostnader på 90-112 öre per kilowattimme. Nära dubbelt så mycket som tidigare bedömning, uppger SVT.

”Ser ut som det inte kommer byggas”

Martin Johansson är enhetschef på Energimyndigheten.

Han framhåller att de nya siffrorna är problematiska för regeringen och samarbetspartiet Sverigedemokraterna.

– Kostar kärnkraften en krona per kilowattimme, så ser det inte ut som det kommer byggas någon ny kärnkraft alls, säger Martin Johansson till SVT.

Staten måste gå in

Regeringen har tidigare utryckt att marknadsaktörer ska bygga den nya kärnkraften. I Tidöavtalet aviserade man 400 miljarder i kreditgarantier för investeringar i ny kärnkraft.

– Det är ju inte politiken, utan det är aktörerna på marknaden, sa klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till SvD i augusti när hon fick frågan om vem som ska bygga ny kärnkraft.

–  Jag är övertygad om att vi framöver kommer att ha en energipolitik i Sverige som gör det lönsamt att bygga både vindkraft och kärnkraft och även solenergi, fortsatte hon.

Nu tyder dock det mesta på att staten kommer att behöva hjälpa till.

– Ja, det är en grundbult att staten går in och delar risken med oss.

Det säger Desireé Comstedt, som är chef för affärsutveckling kärnkraft på Vattenfall, till SVT.

Regeringen öppnar för staten

Regeringen delar Vattenfalls bedömning.

I sin färdplan för ny kärnkraft i Sverige har man uppdaterat finansieringsmodellen. Nu ingår ett statligt stöd.

– För att stärka förutsättningarna och ge ytterligare incitament att investera i kärnkraft ska en utredare föreslå en riskdelnings- och finansieringsmodell där staten delar risken, skriver regeringen på sin hemsida.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 13

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Biljätte slutar tillverka elbil – ingen vill ha den

2024 09 13

Fiat inför nu produktionsstopp på en av sina modeller.

Det går som bekant mycket trögt på elbilsmarknaden.

Flera ledande bilmärken har noterat att intresset på marknaden är svalt för närvarande.

Fiat är nästa biljätte att märka av trenden tydligt, och stoppar nu tillverkningen av elbilen Fiat 500e – för att ingen vill ha den.

Det rapporterar Carup.

Nödstoppar produktion

Stellantis, som äger Fiat, nödstoppar produktionen av Fiat 500e på grund av att intresset är häpnadsväckande svagt.

Stellantis hänvisar i ett uttalande till en sviktande elbilsmarknad.

– Åtgärden är nödvändig på grund av den nuvarande bristen på beställningar kopplat till de djupa svårigheter som alla tillverkare upplever på den europeiska elbilsmarknaden, förklarar biltillverkaren Stellantis.

Arbetar på hybrid

Enligt bilsajten Carscoops så arbetar Fiat nu på en ny hybridmodell som kommer att vara färdig tidigast mot slutet av nästa år.

– I stället för att uppdatera den äldre ICE 500 för att fortsätta sälja den, har Fiat valt att skapa en ny hybridmodell genom att göra en omkonstruktion av den elektriska 500e för att acceptera en liten förbränningsmotor och elmotor, förklarar Carscoops.

– Men den bilen, 500 Ibrida, kommer inte att vara klar förrän i slutet av 2025 eller, mer troligt, 2026, vilket gör att Fiat-återförsäljarnas skåp kommer att se påfallande tomma ut under de kommande 18 månaderna.

Går fortsatt trögt

I branschorganisationen Mobility Swedens senaste rapport framgår att det går trögt generellt på fordonsmarknaden.

– Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar, förklarar Mobility Sweden.

– De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.

Det hoppas man på

I branschen hoppas man att en vändande konjunktur och sänkta räntor kan bidra till att marknaden får sig en skjuts.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen