Mardröm för stor bilhandlare – förlorar fem miljoner varje dag

2024 09 01

En av Sveriges största bilhandlare blöder pengar.

Det är bilhandlaren Hedin som befinner sig i en svår situation.

Den senaste kvartalsrapporten visar att Hedin blöder pengar och förlusten för det andra kvartalet blev 487 miljoner kronor.

Bolaget förlorar fem miljoner kronor om dagen, rapporterar Carup.

Sämre efterfrågan

Utöver Sverige har Hedin även verksamhet i flera andra länder.

Den största anledningen till jätteförlusten har dock att göra med försäljning och service i Sverige.

Den minskade efterfrågan på bilar, i synnerhet elbilar, har lett till den svåra situationen.

Vd:n förklarar

Vd Anders Hedin uttalar sig om läget.

– Marknaden har fortsatt att präglas av försiktighet under det andra kvartalet, säger han.

– Vi ser en svagare efterfrågan på de flesta av våra marknader, särskilt inom elbilar, där den europeiska marknaden är komplex, och betydande prisjusteringar på elbilar har påverkat vårt resultat med stora nedskrivningar och förluster. 

– Effekten är att vi ser en nedgång i intäkterna inom både Retail och Distribution, särskilt inom nybilsförsäljningen.

Nytt sparprogram

Hedin inför därmed ett sparprogram för att försöka rädda situationen.

– För att hantera den lägre försäljningen och anpassa oss till de rådande marknadsförhållandena pågår ett kostnadsbesparingsprogram som påverkar alla delar av vår verksamhet. 

– Programmet börjar ge resultat under andra halvåret 2024. Vi räknar med att spara cirka 1 miljard kronor per år när det är slutfört, vilket beräknas ske 2025. Effektiviseringarna är också ett sätt att ta tillvara de skalfördelar och synergier som tidigare års höga förvärvstakt har medfört. 

Ser fram emot sänkningar

Precis som många andra företag ser Hedin fram emot ytterligare sänkningar från Riksbanken.

Förutsatt att inflationen och kronkursen fortsätter att ligga på stabila nivåer så väntas flera sänkningar av styrräntan innan årets slut.

Det kommer hjälpa många bolag med deras skuldsituation och öka konsumtionen.

Foto: K. Nooli

Text: Redaktionen


Nu blir det värmebölja – 30 grader varmt

2024 08 31

Ett högtryck för med sig riktig sommarvärme under nästa vecka, och temperaturerna kan på vissa håll stiga upp mot 30 grader.

Den kommande veckan lär förvisso börja med ganska tråkigt väder.

På måndagen blir det molnigt med skurar, framför allt i de mellersta landsdelarna, enligt SMHI.

Men redan på tisdagen börjar vädret förändras. Ett högtryck börjar dra in över landet, och kan medföra sol och höga temperaturer under veckan.

”Kan bli 30 grader”

Enligt TV4:s meteorolog Peter Kondrup ser det ut att bli riktigt sommarväder i stora delar av Sverige på onsdag.

– Det kan bli 27-28 grader i södra Sverige, och uppåt 20 grader i Norrbotten. Det är ovanligt höga temperaturer för årstiden, säger han till kanalen.

Och på torsdagen blir det på vissa håll ännu varmare i ännu större delar av landet.

– Under torsdagen kan det bli ungefär samma temperatur, och värmen sprider sig ännu mera norrut. Det är inte omöjligt att det i landets sydvästra delar kan bli 30 grader, säger Peter Kondrup till TV4.

Kan blir riktig värmebölja

Sommaren ser alltså inte ut att vara över riktigt än, trots att vi nu går in i september.

Det finns till och med chans till värmebölja i meteorologisk mening, det vill säga att det blir 25 grader eller mer i fem dagar i rad på samma ort, enligt kanalen.

Det återstår dock att se.

Klart är dock att prognosen talar för att värmen stannar kvar i flera dagar.

Högtrycket kan bli kvar över helgen

Exakt hur länge högtrycket stannar är i nuläget svårt att säga.

Men enligt SMHI så kan det stanna över helgen, vilket nog gläder många som inte har fått nog av sommaren riktigt än.

– Framåt veckoslutet är prognosen mer svårbedömd men mycket tyder på att högtrycket ligger kvar över landet, rapporterar SMHI:s meteorolog Viktor Bergman.

– Längst i norr pressar dock kylig höstluft på norrifrån och kan möjligen i alla fall delvis bryta igenom, tillägger han.

Foto: Herbert Goetsch

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Chockhöjer priser för bilister

2024 08 31

Kommuner har chockhöjt priser för bilister, visar en granskning.

Att vara bilist har blivit dyrare i Sverige, åtminstone när det gäller parkeringsavgifter.

Kommunala hyresvärdar i Sverige har chockhöjt parkeringsavgifterna för sina hyresgäster de senaste fem åren, visar en granskning av Hem & Hyra.

Många hyresgäster är beroende av bilen, men tvingas i många fall betala dubbelt så mycket för parkering jämfört med vad det kostade för bara några år sedan.

Skjuter i höjden

I granskningen har alla Sveriges 298 allmännyttiga fastighetsbolag tillfrågats om hur deras parkeringsavgifter har förändrats från 2019 fram till idag. 80 procent har besvarat frågorna, enligt tidningen.

Och resultaten är anmärkningsvärda: De billigaste parkeringsplatserna utan el har i genomsnitt blivit 40 procent dyrare på fem år.

Priserna skjuter i höjden för alla typer av parkeringsplatser.

De dyraste parkeringarna utan el har ökat med 36 procent i pris.

Parkeringsplatser med el har ökat med 31 procent (de billigaste) respektive 27 procent (de dyraste), enligt tidningen.

Kan finnas fördelar

Enligt Hyresgästföreningen beror den enorma ökningen bland annat på att det inte längre sker förhandlingar om parkeringsavgifter.

Detta leder till nackdelar i form av stora prisökningar.

– Å andra sidan slipper de som inte har bil att vara med och finansiera de som har bil. För det är vad som sker om det är en kollektiv förhandling kring parkeringsavgifterna, säger Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Priserna försvaras

Höga parkeringsavgifter har ofta vållat diskussion och missnöje bland hyresgäster.

Förra året höjdes avgifter för boendeparkering med drygt 45 procent i Stockholms stad, vilket orsakade protester från flera håll.

Från politiskt håll försvarade man dock de höjda avgifterna.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser. Det gör att bilister slipper köra runt och leta, sade Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till tidningen.

– Tyvärr har inflationen gradvis urholkat avgifterna och minskat den trafikstyrande effekten. För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering, tillade han.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen