Mardröm för elbilsjätten – tvingas till akutåtgärd

2025 03 29

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio blöder pengar.

På senare tid har kinesiska BYD gjort succé och blivit en favorit bland elbilsägare.

Betydligt sämre går det för konkurrenten Nio.

Det kinesiska elbilsbolaget blöder pengar – och tvingas nu ta till en akutåtgärd.

Blöder pengar

Den Shanghai-baserade biltillverkaren framhåller att nettoförlusten ökade till 7,13 miljarder yuan, motsvarande 983,7 miljoner dollar eller nästan tio miljarder kronor.

Detta i samband med den senaste kvartalsrapporten.

Nio tvingas nu ta till en akutåtgärd – och meddelar att de avser att erbjuda upp till 136 800 000 stamaktier av serie A i bolaget för att få in pengar.

Sämre än väntat

Resultatet var sämre än analytiker hade väntat sig.

Stanley Yu Qu, Nio:s finansdirektör, säger att företaget nu kommer att fokusera på att få ner de stora förlusterna.

– Under 2025 kommer vi att öka vårt fokus på att förbättra lönsamheten genom att sänka kostnaderna med hjälp av tekniska framsteg, optimera verksamhetens effektivitet och öka den skalbara tillväxten.

Det är Nio

Nio grundades 2014 och designar, utvecklar, tillverkar och säljer elfordon och arbetar med innovationer inom nästa generations teknik.

Nio tillhandahåller elbilar i premiumsegmentet under varumärket Nio, familjeorienterade smarta elbilar under varumärket ONVO och mindre elbilar i high-end segmentet under varumärket FIREFLY.

Det uppger Morningstar.

Aktien kraschar

De senaste fem dagarna har Nio-aktien backat nästan 17 procent – och den senaste månaden med 19 procent.

Den som zoomar ut på biljättens aktiekurs kan se att bolaget handlades för över 20 dollar så sent som år 2022 – och handlas i dagsläget för omkring 3,75 dollar.

Utöver de stora förlusterna som bolaget gör så hjälper det inte att det är tufft på börsen i största allmänhet just nu.

Det ledande USA-indexet S&P 500 backade med två procent på fredagen, enligt data från Marketwatch.

Bidragande orsaker till nervositeten på börsen är Trumps tullar och farhågor över att inflationen ska blossa upp igen – vilket kan göra det än svårare för den amerikanska centralbanken att sänka räntan.

Foto: Eyosias G

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen