Mängder av telefonsamtal kan totalförbjudas
2024 10 12
Konsumentverket kräver betydligt hårdare tag mot en viss typ av telefonsamtal.
Den senaste tiden har frågan om aggressiv telefonförsäljning varit på tapeten, inte minst i samband med avslöjandet om S-ägda Kombispel och deras försäljningsmetoder.
Men det finns också annan telefonförsäljning som är väldigt problematisk, menar Konsumentverket.
Nu kräver de kraftfulla åtgärder i form av förbud och regeländringar för att få bukt med problemet.
– En oproportionerligt stor del av anmälningarna till Konsumentverket under förra året, nästan 10 procent, handlade om telefonförsäljning, skriver Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt.
Vill införa förbud
Hon menar att problemet är extra allvarligt när det gäller exempelvis krediter och elavtal.
– Det finns ju olika avtal där vissa är svårare att ta ställning till över telefon, och där har ju krediter en särställning. Det är liksom inte vettigt att man ska bli uppringd och övertalad att skuldsätta sig, säger Cecilia Tisell till SR.
Konsumentverket vill därför se ett förbud mot den typen av telefonförsäljning.
– En utredning som vi gjorde visade stora problem vid telefonförsäljning av krediter. Så framför allt vill jag ha ett förbud mot telefonförsäljning av krediter, säger hon till radiokanalen.
Men det är inte den enda åtgärden som föreslås.
Konsumentverket öppnar för en långtgående regeländring för att få stopp på aggressiv telefonförsäljning och oönskade telefonsamtal.
Kan kräva samtycke
Konsumentverket föreslår ett system där konsumenter aktivt måste ha gett sitt samtycke för att telefonförsäljare ska få ringa upp dem.
– För väldigt många konsumenter vore ett så kallat opt-in-system en mycket bättre ordning. Ett sådant system innebär att företag bara får kontakta konsumenter som i förväg har gett tillstånd till det, eller konsumenter företaget redan har en affärsförbindelse med, skriver Cecilia Tisell på DN Debatt.
Denna omvända ordning skulle innebära att utgångspunkten är att företag inte får kontakta konsumenten via telefon, menar Konsumentverket.
Foto: Taylor Grote
Text: Redaktionen