Mängder av populär öl tvingas byta smak

2023 09 15

Bryggerier från ett av världens största ölländer kommer att behöva ändra sina recept.

Många skulle hävda att det är Tyskland som är det ledande landet när det gäller öl.

Det är bland annat där folkfesten “oktoberfest” har sitt ursprung – ett arrangemang som idag anses som ett av världens största arrangemang.

En hel del tysk öl dricks även i Sverige.

Antingen i form att man beger sig till BorderShop och köper på sig flak inför stora fester – eller att man konsumerar något av alla 137 tyska ölmärken som finns att köpa hos Systembolaget.

Behöver byta smak

Men i framtiden kan den tyska ölen komma att få en ny smak, rapporterar The New York Times.

Anledningen är att det börjar bli brist på den humlesort som lägger grund för den karakteristiska ölsmaken.

Klimatförändringar i form av torka är det främsta hotet och utgör en stor utmaning för bönderna.

Inte blir det heller bättre av att bryggerier och kunder sätter hård press när de vägrar att acceptera nya former av humle som är mer motståndskraftig mot torrt klimat.

– Öldrickare vill ha sin speciella smak i sin favoritöl, säger Peter Hintermeier, vd för BarthHaas i Nürnberg som är världens största humlehandlare, till den amerikanska tidningen.

– Och därför är också våra kunder och bryggerier mycket oroliga. För de vill möta smakkraven som kunderna ställer. Därför är de väldigt rädda för att ändra smaken.

Har inget val

Snart har bryggerierna dock inget val.

Det menar Sebastian Gresset, som leder humleodlingen för Bayerns statliga forskningscenter för jordbruk.

Enligt den tyska forskaren måste bryggerierna nu börja ta ett ansvar – och det kommer att tvinga dem att börja anpassa sina recept.

– Klimatet förändras, men konsumenterna efterfrågar fortfarande sorter som är hundratals år gamla, säger Sebastian Gresset till The New York Times.

Speciell kultur

Den tyska ölkulturen skiljer sig markant från den i Sverige.

Så menar i alla fall handbollsspelaren och guldhjälten Staffan Olsson, som spenderade 13 år av karriären i just landet som grundade oktoberfest.

– Ölkulturen i Tyskland är, och var, en helt annan än det som vi har, och hade, i Sverige, framhåller han i tidningen Café.

Exakt hur smakförändringarna kommer att påverka ölkulturen i Tyskland och länder som konsumerar tysk öl återstår att se.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen