Många svenskar har fått oväntade fakturor – maxstraff utdelas
2025 03 28
Flera hushåll och personer har blivit fakturerade – trots att man inte beställt någonting.
Det uppger Konsumentverket i ett pressutskicka.
Specifikt syftar myndigheten på fakturor som skickas ut från två bolag som sysslar med telefonförsäljning.
Det rör sig om Immitec Sverige AB och det norska Immitec Norge AS. Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan.
– Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.
Enligt myndigheten har företagen lurat många konsumenter. Tillvägagångsättet bryter mot ett stort antal bestämmelser i marknadsföringslagen.
– Överträdelserna har varit särskilt allvarliga och har skett systematiskt. Förutom vinster som inte finns, och provpaket som inte är gratis, har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte har beställt.
Högsta möjliga avgift
Nu fälls både Immitec Sverige AB och Immitec Norge AS.
Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast att företagen brutit mot marknadsföringslagen och sammanlagt ska betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift. Det är den högsta möjliga avgiften som kan dömas ut. Summan uppgår till fyra procent av företagens omsättning.
Om företagen skulle bryta mot marknadsföringslagen igen väntar nya och hårda straff.
– Samtliga sju punkter i domen är förenade med ett löpande vite på två miljoner varje månad för vart och ett av bolagen. Eventuella framtida överträdelser kan alltså bli mycket kostsamma för företagen, skriver Konsumentverket.
Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen