Många svenskar har fått oväntade fakturor – maxstraff utdelas

2025 03 28

Flera hushåll och personer har blivit fakturerade – trots att man inte beställt någonting.

Det uppger Konsumentverket i ett pressutskicka.  

Specifikt syftar myndigheten på fakturor som skickas ut från två bolag som sysslar med telefonförsäljning.

Det rör sig om Immitec Sverige AB och det norska Immitec Norge AS. Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan.

– Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.

Enligt myndigheten har företagen lurat många konsumenter. Tillvägagångsättet bryter mot ett stort antal bestämmelser i marknadsföringslagen.

– Överträdelserna har varit särskilt allvarliga och har skett systematiskt. Förutom vinster som inte finns, och provpaket som inte är gratis, har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte har beställt.

Högsta möjliga avgift

Nu fälls både Immitec Sverige AB och Immitec Norge AS.

Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast att företagen brutit mot marknadsföringslagen och sammanlagt ska betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift. Det är den högsta möjliga avgiften som kan dömas ut. Summan uppgår till fyra procent av företagens omsättning.

Om företagen skulle bryta mot marknadsföringslagen igen väntar nya och hårda straff.

– Samtliga sju punkter i domen är förenade med ett löpande vite på två miljoner varje månad för vart och ett av bolagen. Eventuella framtida överträdelser kan alltså bli mycket kostsamma för företagen, skriver Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


JUST NU: Orbáns oväntade besked om Ukraina

2025 10 05

Viktor Orbán ger ett oväntat besked om Ukraina.

Ungerns premiärminister Viktor Orbán sätter sig ofta på tvären när EU vill stödja Ukraina och motarbeta Putins Ryssland.

Men nu kommer Orbán med ett oväntat besked om hur han ser på Ukraina.

Oväntat besked om Ukraina

Orbán har tidigare till och med påstått att Ukraina inte är en självständig stat.

Men nu uttalar han sig mer positivt om Ukrainas existens som suverän nation, rapporterar Kyiv Independent.

Ukrainas existens ligger i Ungerns nationella intresse, menar Orbán.

– Det som är bra är att det finns ett territorium mellan Ungern och Ryssland som nu kallas Ukraina, säger Viktor Orbán, enligt tidningen.

Den ungerska premiärministern ser Ukrainas existens som en strategisk fråga för Ungern.

– Det ligger i Ungerns strategiska intresse att Ukraina existerar. Detta är inte en geopolitisk synvinkel ... Men utifrån det ungerska nationella intresset, säger Viktor Orbán.

Men den som hoppas på att Ungern därmed ska ändra sin Ukrainapolitik lär bli besviken.

LÄS OCKSÅ: Stödet växer – EU närmar sig helt unik åtgärd mot Ryssland

”Varför ska vi dela Ukrainas öde?”

Trots uttalandet om vikten av Ukrainas existens som självständig stat, fortsätter Orbán att motsätta sig EU:s stöd till Kyiv.

Han motsätter sig bland annat ett ukrainskt EU-medlemskap.

– Vi stöder ett strategiskt avtal med Ukraina. Ett strategiskt avtal mellan EU och Ukraina. Inte ett medlemskap, utan ett avtal, säger Orbán, enligt tidningen.

I fredags uttryckte han det ännu skarpare – han vill inte släppa in Ukraina i EU, eftersom EU då riskerar krig med Ryssland.

– Ukraina är ett land som går ett mycket svårt öde till mötes. Varför skulle vi dela detta svåra öde? Vi har vårt eget öde, som är mycket lättare än ukrainarnas, säger Ungerns premiärminister.

Orbán menar också att rapporter om Rysslands ekonomiska kollaps är ”falska”. Han motsätter sig därför ett långsiktigt militärt och ekonomiskt stöd till Ukraina, eftersom han anser att detta är baserat på en ”illusion” om att man kan besegra Ryssland.

LÄS OCKSÅ: Natoland går till hård attack – ”dags för plan B”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Svenskt favoritgodis kan stoppas

2025 10 05

Ett svenskt favoritgodis riskerar att stoppas.

Sverige är ett godisälskande land, och svenskt godis har också gjort stor succé internationellt de senaste åren.

Men nu riskerar en svensk godisfavorit att stoppas.

Vill stoppa svenska godiset

Godisnappar är en favorit bland många godisälskare runt om i landet.

Men nu vill det tyska godisföretaget Haribo sätta stopp för sin svenska konkurrent Candy People i Malmö, rapporterar SVT.

Båda företagen tillverkar godisnappar – men Haribo menar att Candy Peoples nappar är för lika deras egna, som de har sålt i Sverige sedan tidigt 60-tal.

Haribo har därför stämt Candy People.

Marianne Levin, expert inom immaterialrätt, ger dock inte mycket för Haribos stämningsansökan mot det svenska godisföretaget.

Hon menar att det handlar om konkurrensbegränsning.

– Frågan är, kan man lägga sig som stor tillverkare så att man får ett monopol på godisnappar? Det menar jag, det kan man inte, säger Marianne Levin till kanalen.

LÄS OCKSÅ: Stor förändring för kortköp - gäller hela Sverige

Rädda att kunder väljer ”fel”

I Candy Peoples sortiment finns flera sorters godisnappar, bland annat körsbärsnappar, persikonappar, colanappar, bubbelgumnappar och vattenmelonnappar.

Haribo menar att Candy Peoples nappar är så lika deras egna, att kunder som vill köpa Haribo-nappar riskerar att ta fel.

Men det påståendet avfärdas av experten i immaterialrätt.

– De måste vara så lika att man riskerar att ta fel. Jag skulle inte ta fel mellan de här om jag visste vad det var jag var ute efter, säger Marianne Levin till kanalen.

Man har inte ensamrätt bara för att man var först med en produkt, och Haribos varumärkesregistrering är för neutral, menar hon.

Svenskt godis populärt

Svenska folket är det mest godisälskande i världen, enligt undersökningar, och många svenskar lär vilja fortsätta äta godisnappar från både tyska Haribo och svenska Candy People.

Svenskt godis har också blivit väldigt populärt utomlands de senaste åren.

I USA, Storbritannien och delar av Asien har svenskt plockgodis trendat starkt de senaste åren, har TV4 rapporterat.

– Det har blivit jättestort i USA. De har öppnat flera nya godisbutiker med långa köer utanför, säger Sofie Zettergren Bonnevier, trend- och innovationsanalytiker, till kanalen.

Det svenska godiset säljs dock som en premiumprodukt i USA.

I vissa butiker säljs godiset för otroliga 700 kronor per kilo, enligt kanalen.

LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Citygross - "Tråkigt besked"

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen