Många svenskar får oväntad faktura – betala inte

2025 03 03

Felaktiga fakturor skickas just nu ut till svenska konsumenter.

Det varnar Konsumentverket för i dag, måndag.

Enligt myndigheten kommer fakturorna från ID-skyddsföretag som felaktigt påstår att det redan finns ett avtal som håller på att förlängas med fem år. I samma veva erbjuds konsumenten att minska avtalstiden till tre år.

Detta sker alltså utan att mottagaren beställt ID-skyddsföretagens tjänster.

– Företagens säljare överdriver också riskerna med att människors personnummer finns på nätet och hävdar att företagets system ser att bedragare just nu försöker köpa varor i den uppringdes namn. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms, rapporterar Konsumentverket som mottagit hundratals anmälningar på kort tid.

Utöver den aggressiva och vilseledande försäljningstekniken har företagens säljare förmått konsumenter att svara ja på sms i tron att de endast ska få mer information hemskickat. Kort efter har företagen börjat fakturera konsumenterna, trots att det inte finns något giltigt avtal.

Bryter mot marknadsföringslagen

Konsumentverket fastslår att företagens metoder bryter mot marknadsföringslagen.

– Det är inte lagligt att överdriva riskerna och skrämmas med syfte att sälja företagens produkter. Vi ser även att en del företag riktar in sig på äldre människor som kan vara extra utsatta när det handlar om den digitala miljön, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.

Överväger rättsliga åtgärder

Det är inte första gången som företagens tvivelaktiga metoder uppmärksammas av Konsumentverket.

Myndigheten har tidigare granskat företagen och krävt förbättring.

Men samtliga aktörer har låtit bli att genomföra utlovade rättelser.

Nu överväger Konsumentverket att ta till rättsliga åtgärder via Konsumentombudsmannen.

Arkivfoto: Kivra 

Text: Redaktionen


Fem döda på Disney World – kuslig dödsvåg skakar nöjesparken

2025 11 20

Fem personer har, under delvis okända omständigheter, förlorat livet på Disney World inom loppet av bara några veckor.

Under hösten har nöjesparken i amerikanska Florida skakats av flera dödsfall, både akuta sjukdomsfall och misstänkta självmord.

Det senaste i raden blev känt för allmänheten bara häromdagen, rapporterar New York Post.

En oidentifierad gäst ska ha dödförklarats den 8 november på ett av de dyrare hotellen som ligger i anslutning till parken, uppger tidningen.

Det är  den femte personen som dött i en skrämmande rad av dödsfall på Disney World, som ofta kallas för den mest magiska platsen på jorden.

Vill inte kommentera

Polisen har inte avslöjat några detaljer om det senaste dödsfallet. Enligt New York Post ska personen ha upptäckts vid en av fastigheterna tillhörande lyxresorten Saratoga Springs på eftermiddagen det aktuella datumet.

Enbart ett par minuter senare kom uppgifter om att personen dödförklarats, vilket senare också bekräftades av rättsläkare.

Varken Disney eller polisen har gett några kommentarer om händelsen.

Minst två självmord

Vågen av dödsfall på Disney World inleddes den 14 oktober när 31-årige Summer Equitz hittades död på Contemporary Resort i ett förmodat självmord.

Hon hade försvunnit från sitt hem i Illinois bara timmar före upptäckten, enligt lokala myndigheter.

En vecka senare dog en gäst i 60-årsåldern på Disney Fort Wilderness Resort & Campground. Enligt polisen berodde dödsfallet på ett redan existerande medicinskt tillstånd.

Sedan dess har den tragiska trenden fortsatt.

Den 23 oktober hoppade 28-årige Matthew Alex Cohn från tolfte våningen på samma hotell som Summer Equity hittades död knappt två veckor tidigare. Även här misstänker polisen självmord.

Omkring en vecka senare, den 2 november, hittades en kvinna i 40-årsåldern livlös på budgethotellet Disney Pop Century Resort och dödförklarades kort senare.

Polisen misstänker inget brott i samband med dödsfallet, skriver New York Post.

Mår du eller någon i din närhet dåligt eller har självmordstankar finns det hjälp att få. Du kan till exempel kontakta:

Källa: 1177

Foto: Guillermo GR

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sämsta” bilmärket enligt svenska folket

2025 11 21

Nu framgår vilket bilmärke svenskarna är mest – och minst – nöjda med.

Att välja bil är inte det lättaste uppdraget.

Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort.

Nu visar en ny sammanställning vilket bilmärke svenska folket är mest – och minst nöjda med.

“Sämsta” bilmärket

Det är Kvdbil som har genomfört undersökningen.

Där framgår att 81 procent av svenska bilägare generellt är nöjda med sin bil.

Men annat är det när det kommer till Citroen – där bara 54 procent av ägarna är nöjda.

Strax över Citroen finns märken som Opel med 63 procent nöjda ägare och Dacia med 65 procent, rapporterar Teknikens värld.

Mest nöjda

År 2025 är det Audi-ägarna som är mest nöjda med sina bilar – där nöjdhetssiffran ligger på hela 93 procent.

– Det är bara att gratulera Audi. Årets resultat visar att förtroendet är starkare än någonsin, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Även märken som Mercedes, Subaru och Hyundai får bra betyg.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Senaste siffrorna

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

“Inte ett trendbrott”

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad.

– Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken, framhåller branschorganisationen.

– Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen