Många svenskar får oväntad faktura – betala inte
2025 03 03
Felaktiga fakturor skickas just nu ut till svenska konsumenter.
Det varnar Konsumentverket för i dag, måndag.
Enligt myndigheten kommer fakturorna från ID-skyddsföretag som felaktigt påstår att det redan finns ett avtal som håller på att förlängas med fem år. I samma veva erbjuds konsumenten att minska avtalstiden till tre år.
Detta sker alltså utan att mottagaren beställt ID-skyddsföretagens tjänster.
– Företagens säljare överdriver också riskerna med att människors personnummer finns på nätet och hävdar att företagets system ser att bedragare just nu försöker köpa varor i den uppringdes namn. I anmälningarna syns också att säljarna ofta är påstridiga, aggressiva och skräms, rapporterar Konsumentverket som mottagit hundratals anmälningar på kort tid.
Utöver den aggressiva och vilseledande försäljningstekniken har företagens säljare förmått konsumenter att svara ja på sms i tron att de endast ska få mer information hemskickat. Kort efter har företagen börjat fakturera konsumenterna, trots att det inte finns något giltigt avtal.
Bryter mot marknadsföringslagen
Konsumentverket fastslår att företagens metoder bryter mot marknadsföringslagen.
– Det är inte lagligt att överdriva riskerna och skrämmas med syfte att sälja företagens produkter. Vi ser även att en del företag riktar in sig på äldre människor som kan vara extra utsatta när det handlar om den digitala miljön, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.
Överväger rättsliga åtgärder
Det är inte första gången som företagens tvivelaktiga metoder uppmärksammas av Konsumentverket.
Myndigheten har tidigare granskat företagen och krävt förbättring.
Men samtliga aktörer har låtit bli att genomföra utlovade rättelser.
Nu överväger Konsumentverket att ta till rättsliga åtgärder via Konsumentombudsmannen.
Arkivfoto: Kivra
Text: Redaktionen