Många svenskar får detta sms just nu – radera omedelbart

2024 12 02

Ett nytt bedrägeri-sms cirkulerar i Sverige.

Den här gången ser meddelandet ut att komma från lånejämförelsesajten Lendo.

Det rör sig om en bluff där bedragarna utger sig att komma från Lendo för att få offret att lämna över känsliga uppgifter.

Det rapporterar Råd & Rön.

Här är meddelandet

Så här lyder bluff-sms:et som Råd & Rön rapporterar om:

– Hej. Ditt lån är nu godkänt för utbetalning. Pengarna betalas ut till uppgivet konto inom 1-3 arbetsdagar. Vid frågor kring din låneansökan kontakta kundtjänst.

Därefter följer ett nummer som alltså inte leder till Lendos kundtjänst.

Den som får detta meddelande gör rätt i att radera det direkt och inte följa några uppmaningar - då det rör sig om en bluff.

Lendo varnar

Lendo går ut med en varning för att informera kunder om bedrägerierna.

– Notera att Lendo aldrig ringer dig som inte har gjort en ansökan via Lendo, meddelar lånejämförelsetjänsten.

– Har du däremot gjort en ansökan via vår hemsida, kan du i samtal med kundtjänst behöva identifiera dig genom BankID. Det sker dock endast om du har en ansökan hos Lendo - annars ringer vi inte upp dig.

Kan se liknande ut

Lendo informerar även att bedragarna ofta kan vara bra på att få det att se verkligt ut, och att även numret kan se ut att stämma.

– Det som hänt är att bedragarna via ip-telefoni eller annan teknologi lyckas använda sig av en förfalskad avsändare, såsom en mejladress eller i detta fall ett telefonnummer med falsk nummerpresentation, så kallad spoofing. 

– På så sätt invaggas du i en falsk trygghet då numret de ringer ifrån ser ut att komma ifrån en bank, myndighet eller exempelvis Lendo. 

Tänk på detta

Det bästa man kan göra för att undvika att bli bedragen är att aldrig lämna ut känsliga uppgifter om det begärs av tvivelaktiga aktörer.

Man ska aldrig logga in med bankdosa eller BankID när någon okänd ringer upp. 

Blir man utsatt för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök gör man rätt i att kontakta banken och polisen direkt.

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen