Många har pengar att hämta ut – vet inte om det

2024 08 09

SL är skyldiga stockholmarna en hel del pengar.

I april 2023 bytte SL biljettsystem.

Sedan dess har en tiondel av de 232 miljoner kronor som blev fast på de gamla accesskorten betalats tillbaka.

Resenärer har därmed pengar att hämta ut hos SL, och det är många som inte ens vet om det.

Det rapporterar TV4.

Har informationskampanjer

Flera informationskampanjer har drivits för att påminna resenärerna om att det finns pengar att hämta ut.

Trots det är många omedvetna.

– Det är inte bra att resenärer ligger ute med pengar hos oss. Det kan vara så att folk har tappat bort kortet, de är bortglömda eller slängda. Eller så är det bara småslattar kvar på kortet som man inte känner är värt besväret, säger Claes Keisu på SL till TV4.

Vill inte vara en bank

SL uppmanar de som kan tänkas ha pengar att hämta ut att leta reda på sitt kort och ta kontakt.

– Det krävs att man hittar sitt kort för att få pengarna tillbaka, vilket vi uppmanar till. Vi ska inte vara bank, fortsätter Claes Keisu.

Stängdes ner

SL förklarar mer om situationen via sin webbsida.

– Våren 2023 stängdes biljettsystemet bakom de blå Access-korten ner för gott. 

– Hann du inte resa upp din reskassa kan du logga in här på sl.se och begära utbetalning från ditt Access-kort till ditt bankkonto. Det kommer gå att göra under flera år framöver.

Så gör du

SL har satt upp en enkel instruktionslista att följa på hemsidan.

Det första steget är att helt enkelt logga in på sidan.

– Gå in på sidan Mina biljetter och logga in.

Efter det ska man leta reda på det kort som berörs.

– Hitta det SL Access-kort du vill ha utbetalning från och klicka på Begär utbetalning.

Det tredje och sista steget är att skriva in sina kontodetaljer.

– Fyll i clearingnummer och kontonummer för det bankkonto du vill ha pengarna utbetalda till och gå vidare.

I april förra året fick ungefär 16 000 svenskar tillbaka pengar från SL.

I juli nu i år var motsvarande siffra bara 4 000, och SL uppmanar alla som kan ha pengar att hämta att göra det.

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 04

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen