Många har pengar att hämta ut – vet inte om det

2024 08 09

SL är skyldiga stockholmarna en hel del pengar.

I april 2023 bytte SL biljettsystem.

Sedan dess har en tiondel av de 232 miljoner kronor som blev fast på de gamla accesskorten betalats tillbaka.

Resenärer har därmed pengar att hämta ut hos SL, och det är många som inte ens vet om det.

Det rapporterar TV4.

Har informationskampanjer

Flera informationskampanjer har drivits för att påminna resenärerna om att det finns pengar att hämta ut.

Trots det är många omedvetna.

– Det är inte bra att resenärer ligger ute med pengar hos oss. Det kan vara så att folk har tappat bort kortet, de är bortglömda eller slängda. Eller så är det bara småslattar kvar på kortet som man inte känner är värt besväret, säger Claes Keisu på SL till TV4.

Vill inte vara en bank

SL uppmanar de som kan tänkas ha pengar att hämta ut att leta reda på sitt kort och ta kontakt.

– Det krävs att man hittar sitt kort för att få pengarna tillbaka, vilket vi uppmanar till. Vi ska inte vara bank, fortsätter Claes Keisu.

Stängdes ner

SL förklarar mer om situationen via sin webbsida.

– Våren 2023 stängdes biljettsystemet bakom de blå Access-korten ner för gott. 

– Hann du inte resa upp din reskassa kan du logga in här på sl.se och begära utbetalning från ditt Access-kort till ditt bankkonto. Det kommer gå att göra under flera år framöver.

Så gör du

SL har satt upp en enkel instruktionslista att följa på hemsidan.

Det första steget är att helt enkelt logga in på sidan.

– Gå in på sidan Mina biljetter och logga in.

Efter det ska man leta reda på det kort som berörs.

– Hitta det SL Access-kort du vill ha utbetalning från och klicka på Begär utbetalning.

Det tredje och sista steget är att skriva in sina kontodetaljer.

– Fyll i clearingnummer och kontonummer för det bankkonto du vill ha pengarna utbetalda till och gå vidare.

I april förra året fick ungefär 16 000 svenskar tillbaka pengar från SL.

I juli nu i år var motsvarande siffra bara 4 000, och SL uppmanar alla som kan ha pengar att hämta att göra det.

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen