Många gör samma miss i trafiken – körkortet kan återkallas
2024 11 03
Ett vanligt misstag i trafiken kan straffa sig rejält.
Svenska bilister har en tendens att göra ett vanligt misstag i trafiken som kan leda till såväl böter som återkallat körkort.
Att inte stanna helt och hållet vid stoppskylten är någonting som många gör sig skyldiga till av flera anledningar.
Det kan exempelvis handla om obryddhet, stress - eller att inte veta om vad straffet är för en sådan förseelse.
“Många struntar i det”
Branschorganisationen M Sverige fastslår att det är ett vanligt misstag.
– Många struntar i stoppskylten, framhåller branschorganisationen.
– Regelverket säger att man måste stå helt stilla innan man varsamt får köra vidare, att rulla fram långsamt duger inte. Är det kö vid skylten måste alla bilar stanna, du kan inte bara hänga på framförvarande bil.
“Var noga”
M Sverige uppmanar bilister till att “vara noga och se till att bilen står helt still”.
– Förutom olycksrisken och böter kan körkortet återkallas om man inte stannar vid stopplikt.
I den svenska författningssamlingen står klart och tydligt:
En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje.
Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet.
“De har sämst förare”
I andra bilrelaterade nyheter har bilhandlaren Kamux genomfört en undersökning på uppdrag av branschtidningen Däckavisen för att se vad svenskarna tycker om bilförare som kör olika bilmärken.
Dessa bilmärken tycker svenskarna har sämst förare:
BMW – 48 procent
Audi – 23 procent
Mercedes-Benz – 20 procent
Porsche – 14 procent
Tesla – 10 procent
Volvoförare bäst
Svenskarna tycker generellt att Volvoägare är de bästa bilförarna.
– Alla bilmärken har sina fördelar och nackdelar och vilken bil som passar en bäst är högst individuellt. Därför är det spännande att se att så många svenskar verkar finna något slags samband mellan bilmärke och förare, säger Kerim Nielsen, vd på Kamux, till Däckavisen.
Foto: S. Mahlke
Text: Redaktionen