Många får samma mejl just nu – radera direkt
2025 01 23
Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.
Och den här gången har en populär streamingjättes varumärke kapats.
Det rör sig om Disney+.
Bluffmejl cirkulerar just nu och den som får sådana e-postmeddelanden gör rätt i att anmäla det direkt eller radera mejlet.
Nytt bluffmejl
Enligt Råd & Rön så uppmanar bedragarna som utger sig komma från Disney+ till att uppdatera betalningsinformation, detta genom att lämna ut känsliga uppgifter.
Om mottagaren inte gör detta så hotas denne med att tjänsten stängs av.
Det rör sig dock alltså om ett bluffmejl, och den som får denna typ av mejl bör inte följa några uppmaningar utan istället anmäla och radera mejlet.
Är på engelska
Det nya mejlet som cirkulerar är på engelska och lyder som följer:
– För att försäkra dig om att tjänsten inte avbryts, vänligen uppdatera din betalningsinformation. Om vi inte ser att du uppdaterat detta så kommer ditt Disney+-medlemskap att avbrytas.
I mejlet finns även en länk som bedragarna vill att du ska klicka på för att sedan kunna lämna detaljer om kortinformation och liknande.
Disney varnar
Även Disney själva har gått ut med en varning.
– Det kan hända att du träffar på ”skurkar” som utger sig för att vara anställda av Disney+ i syfte att komma åt dina personuppgifter eller på annat sätt försöka lura dig, framhåller Disney.
– Det här kallas även för ”nätfiske” eller ”phishing”. Du bör vara medveten om att Disney+ aldrig kommer att be dig om personuppgifter, om du inte själv kontaktar Disney+ och uppgifterna behövs för att lösa ett problem.
“Gör aldrig det”
Streamingjätten meddelar att “anställda på Disney+ eller våra ombud/representanter ber dig aldrig att uppge hela ditt kreditkortsnummer, din bankkontoinformation eller ditt lösenord per telefon eller under en chatt”.
– Disney+ kontaktar dig aldrig via sociala medier, e-post, sms eller telefon och ber om betalning eller om din privata kontoinformation som ditt lösenord eller din faktureringsinformation.
Foto: S. Feyissa
Text: Redaktionen