Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 03

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen


Ica-butik gick i konkurs efter 140 år – återuppstår nu

2025 06 19

En klassisk butik som fick tacka för sig kommer nu tillbaka.

För inte så länge sedan kom besked om att Ica Nära Kastbergs Livs i Edvalla söder om Gävle gick i konkurs.

Detta efter att ha drivits av samma familj i 140 år.

Nu framgår att butiken överlever, rapporterar Dagligvarunytt och Arbetarbladet.

Butiken återuppstår

De senaste åren har varit mycket utmanande lönsamhetsmässigt för butiken.

Därför togs konkursbeslutet.

Nu köper delägarna Filip och Erik Kastberg butiken genom ett bud på konkursboet via ett nytt bolag.

– Det är både en stor lättnad och glädje, säger Filip Kastberg till Arbetarbladet.

“Känns bra”

Bröderna gör alltså ett nytt försök med den klassiska Ica-butiken.

Även konkursförvaltaren Olov Kling är nöjd med saken.

– Det känns jättebra. Det innebär att butiken blir kvar och det är viktigt för bygden, säger han.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Senaste statistiken

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 2 procent under maj jämfört med samma period föregående år.

UC noterar ökning inom hotell- och restaurang om 13 procent. 

Inom detaljhandel noteras en minskning om 2 procent och inom partihandel ser UC en ökning om 61 procent.

“Präglas av osäkerhet”

Amanda Aldestam, analytiker på UC, understryker att det ekonomiska läget i Sverige alltjämt är utmanande.

– Framtidsutsikterna för konkurser i Sverige präglas av osäkerhet. Tullar, global oro och minskad inhemsk konsumtion kan dämpa efterfrågan, samtidigt som räntesänkningar ger visst utrymme för återhämtning, säger hon.

– Utvecklingen framåt beror i hög grad både på hushållens val – om de ökar sin konsumtion eller fortsätter att prioritera sparande – och på hur företagen väljer att anpassa sina investeringar och prioriteringar i det nya läget.

Riksbanken har som bekant sänkt styrräntan för att försöka få fart på konjunkturen igen.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Snart kommer domen: Stor butikskedja kan gå i konkurs

2025 06 19

Det slutgiltiga beskedet för klädkedjan Brothers närmar sig.

Turerna har varit många kring butikskedjan.

Efter att tidigare i år ha inlett sin andra rekonstruktion på fem år på grund av betydande ekonomiska utmaningar har det blåst ordentligt kring kedjan.

Majoriteten av borgenärerna ställer sig positiva till fortsatt rekonstruktion.

Den största borgenären, Skatteverket, gör det inte.

Besked nästa vecka

Brothers öde vilar nu i Stockholms tingsrätts händer.

Nästa vecka ska ett slutgiltigt besked om huruvida rekonstruktionen får fortsätta komma.

Om den inte får fortsätta är konkurs nära förestående, rapporterar E-handel.

Största fordringsägaren

Skatteverket är den största fordringsägaren med krav på omkring 54 miljoner kronor.

Om tingsrätten landar i ett ja får Brothers fortsätta med nya ägare, om det blir ett nej så får den klassiska klädkedjan med största sannolikhet tacka för sig.

De senaste årens ekonomiska utveckling har lett till att många företag har fått det svårt – en annan klassisk kedja som uppges ha mycket stora problem är sportkedjan XXL.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Brothers

Det återstår att se om Brothers överlever processen.

Brothers är en klädkedja som huvudsakligen fokuserar på herrmode.

– Brothers är en svensk herrmodekedja grundad 1992 med 43 butiker varav vissa drivs av franchisetagare. I dagsläget har vi cirka 280 medarbetare och 29 års erfarenhet av mode och service, förklarar kedjan om sin verksamhet.

Har sänkt räntan

Glädjande för såväl hushåll som företag är att Riksbanken har sänkt styrräntan till två procent.

Detta efter att larm har kommit under en längre tid om konjunkturen.

Den ekonomiska återhämtningen i Sverige har varit trög efter flera år av hög inflation, höga räntor och urholkade plånböcker.

Räntesänkningen ger dock bränsle till ekonomin – och inflationstakten har kommit ner till lugnare nivåer.

Läs mer: Svensk nätbank måste avvecklas

Foto: Brothers

Text: Redaktionen