Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen
2024 12 03
En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.
Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.
Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.
Missen vanligare än man tror
Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.
Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.
– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.
Riskerar 1 200 kronor i böter
Missen är inte ovanlig.
Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta.
Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.
– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.
– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.
Vet inte om att de gör fel
Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.
Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.
Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.
– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI.
Avstånden ökar
Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.
Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.
– Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.
Foto M. Krahn
Text: Redaktionen