Många bilister gör fel på sommaren – böter skickas hem med posten

2024 07 01

Ouppmärksamma bilister riskerar att få hem en tråkig faktura i brevlådan i sommar.

Problemet är så omfattande att konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige anser sig behöva gå ut med en påminnelse då många svenska bilister hamnar i samma fälla under semestersäsongen.

I synnerhet gäller det folk som väljer att ta bilen utomlands.

Att råka köra in i miljözon eller på vägar utan att inse att man måste betala för det drabbar en hel del, enligt M Sverige.

Och det hade lätt kunnat undvikas.

– Tyvärr är det många som varje år missar lokala bestämmelser och får böter hemskickade som en tråkig påminnelse från en trevlig semester, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på samma förbund, i en kommentar.

Riskerar "mycket höga straffavgifter"

Avgifter för att köra på motorvägar är till exempel vanligt i flera europeiska länder. Så även vanliga vägar, tunnlar, vägfärjor och broar.

Men lättast att missa är kanske alla miljözoner med lokala regler, av vilka det finns en mängd av i de större städerna.

Och ansvaret ligger helt och hållet på bilisten. En del gör till och med misstaget att anta att utländska böter inte följer med hem till Sverige.

Ett sådant antagande kan dock leda till än värre konsekvenser i form av mycket höga straffavgifter.

– Gör man fel och får böter ska de betalas. Men bäst är förstås att informera sig i förväg och göra rätt, säger Katja Runestam Prinzell.

LÄS MER: Nytt besked – Stor förändring för alla som kör bil i Stockholm

Olika betalsätt

Exakt hur vägavgifterna ska betalas kan se olika ut. I en del länder kan man betala vid bemannade stationer i anslutning till vägen. På andra håll ska man i förväg köpa en vignette, det vill säga ett klistermärke som du sätter på vindrutan.

Ibland registreras fordonet av en kamera. Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige

"Folk hör av sig varje år"

Många städer har också krav på miljödekaler, ett tillstånd som enbart delas ut för särskilda fordon. I övrigt kan biltrafik vara förbjudet i centrala stadsdelar.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Läs mer om reglerna för olika länder i Europa på M Sveriges hemsida genom att klicka här.

Foto: K. Wei

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri på Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen