Många bankkunder får nytt SMS – ”Viktigt meddelande”

2024 09 08

Nu kommer varningar om nya bedrägeriförsök.

Varningarna berör kunder till banken Länsförsäkringar och finansbolaget Wasa Kredit.

Enligt sajten Säkerhetskollen så sprids nu nya SMS där bedragare försöker lura kunder på pengar.

Detta genom att skicka SMS där mottagaren uppmanas att agera för att hantera en betalning.

Det uppger Säkerhetskollen på sin webbsida.

“Viktigt meddelande”

Länsförsäkringar meddelar att flera har drabbats av SMS:en.

– Varning för bluff-sms! Ring inte upp okända telefonnummer på någons uppmaning och klicka inte på länkar i sms, framhåller banken via sin webbsida.

Även icke-kunder

Säkerhetskollen meddelar att det dock inte bara är kunder som drabbas.

– Just nu förekommer det utskick av falska sms som utger sig att komma ifrån Länsförsäkringar och Wasa Kredit.

– Falska sms skickas ut till både kunder och icke-kunder, där bedragarna utger sig för att vara från Länsförsäkringar och uppmanar till att ringa upp ett nummer som anges i sms:et för att hantera en betalning som inte gått igenom eller nekats.

– Falska sms som skickas ut med Wasa Kredit som avsändare tackar för låneansökan och en uppmaning att ringa till ett telefonnummer som inte tillhör Wasa Kredit.

Riktar uppmaning

Länsförsäkring riktar en tydlig uppmaning till kunder i samband med bedrägeriförsöken.

– Länsförsäkringar uppmanar alla som är drabbade att vidarebefordra meddelandet till nummer 7726 och sedan radera detta sms.

– På så vis får mobiloperatörerna information om meddelandet och kan förhindra att det skickas till fler personer. Siffrorna 7726 motsvarar order SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms.

Så kan det se ut

Ett bluff-meddelande som ser ut att komma från Länsförsäkringar kan lyda så här:

– Vi har nekat flera internetköp på ditt bankkort 2024-09-03. Om du inte handlat, ring oss omgående. 

Därefter följer ett telefonnummer som alltså leder till bedragare, inte till banken.

– Dessa sms är bedrägeriförsök och telefonnumren går varken till Länsförsäkringar eller Wasa Kredit.

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 08

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen