Många appar försvinner från mobiltelefoner – nya regler

2024 07 21

Appar kommer nu att försvinna från Googles Play Butik.

På Googles Play Butik finns miljontals appar som har med allt från spel till sociala medier, mode och underhållning att göra.

Nu kommer dock många appar att raderas på grund av nya regler som Google har satt upp.

Reglerna träder i kraft den 31 augusti och syftet är att höja säkerheten och få bort skräpappar med låg kvalitet.

Det rapporterar sajten Mobil.se.

Ska vara bättre kvalitet

Google vill att de appar som blir kvar ska vara av högre kvalitet för att ge ett bättre intryck.

Appar som exempelvis hänger sig och kraschar vid start kommer att tas bort, och detsamma gäller sådana appar som inte fungerar korrekt eller bara består av enstaka bilder.

Har tagit bort många

Google har redan börjat ta bort många appar.

Bara i år har man raderat närmare 700 000 appar från butiken, och sedan 2021 har man städat fler än 1,3 miljoner appar.

Just nu finns ungefär 1,7 miljoner appar i Play Butiken, och det är oklart exakt hur många som kommer att försvinna framöver.

Höjer standarden

Även sajten The Verge har rapporterat om att Google vill höja standarden på Play Butiken.

– Google höjer sina minimikrav på kvalitet för Android-appar och kommer snart att ta bort de som inte uppfyller förväntningarna från Play Store, framhåller sajten.

– Enligt företagets senaste uppdatering av skräppostpolicyn kommer appar som uppvisar ”begränsad funktionalitet och innehåll”.

Nya kraven

Enligt Google så finns det ett tydligt syfte med de nya reglerna som införs, att det ska gynna användaren, skriver The Verge om saken.

– Dessa går utöver befintliga begränsningar som hindrar trasiga appar som inte svarar, inte installeras, kraschar eller på annat sätt fungerar onormalt. 

– Google säger att de har lagt till de ytterligare kraven för att ”säkerställa att appar kan uppfylla de upphöjda standarderna för Play-katalogen och engagera användare genom kvalitetsfunktionalitet”.

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen