Man fick råd att åka hem för förkylning – dog i akutens väntrum

2024 11 21

En person har förlorat livet vid en akutmottagning i Umeå.

Det rör sig om en man i Umeå som tidigare sökt hjälp för hälsobesvär vid en hälsocentral.

Efter att ha skickats hem med vad personalen bedömde var en förkylning så dog han senare i akutens väntrum.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Sökte hjälp

Mannen hade sökt hjälp hos sin hälsocentral för flera olika besvär.

Han upplevde bland annat andningsbesvär, hosta och feber.

Uppmaningen från personalen var då att behandla en förkylning, och mannen åkte hem med råd om hur han skulle komma på bättringsvägen igen.

Dog i väntrummet

Mannen återhämtade sig dock inte från hälsobesvären.

Han tog sig därför in till akutmottagningen, men föll ihop i väntrummet.

Dödsorsaken har fastställts till hjärtsvikt orsakad av blodproppar i lungorna.

Inspektionen för vård och omsorg har nu för avsikt att utreda händelsen - och centralt i utredningen är varför hälsocentralen inte ställde fler frågor för att lista ut vad han hade för slags problem.

“Bristen på platser dödar”

Det är inte bara felaktiga bedömningar som tycks leda till dödsfall inom vården.

Bristen på vårdplatser bedöms även vara ett mycket stort problem.

Så mycket som 42 procent av dödsfallen i slutenvården har en tydlig koppling till brist på vårdplatser, resursbrist eller personalbrist.

Det uppger facktidningen Sjukhusläkaren.

– Bristen på vårdplatser dödar, skriver Sjukhusläkaren.

“Blir beklämd”

Sjukhusläkaren har pratat med Neil Ormedrod (V), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Uppsala.

– Jag blir beklämd, säger han om saken.

– Det visar att resursbristen inom vården är ett stort samhällsproblem som i ytterlighetsfall kostar människoliv. Vi arbetar kontinuerligt i Region Uppsala för att stärka vården och patientsäkerheten.

Utbredda problem i vården har under de senaste åren fått allt mer uppmärksamhet och återkommande krav ställs på politiker om att satsa mer resurser på vården.

Detta för att förhindra dödsfall som orsakas av felbedömningar och brist på vårdplatser.

Foto: Smallbox

Text: Redaktionen


JUST NU: 15-åringar har varit försvunna i två dagar

2025 09 04

Polisen behöver nu allmänhetens hjälp.

På torsdagskvällen går polisen ut med ett meddelande där de vädjar om hjälp från allmänheten.

Detta med anledning av att två 15-åringar är försvunna i Göteborgsområdet.

Det rör sig om en pojke och en flicka som försvann från sina hem för två dygn sedan.

Behöver hjälp

Polisen har letat efter de båda 15-åringarna utan resultat.

– Polisen söker två ungdomar som försvann från sina hem i Göteborg vid 19-tiden tisdag den 2 september, meddelar polisen.

– Polisen har sökt av området kring deras bostäder samt andra intressanta platser utan resultat och vädjar nu till allmänheten om tips om var de kan befinna sig.

Det ska du göra

Det finns i nuläget inga uppgifter om var de båda 15-åringarna kan tänkas befinna sig.

Polisen understryker att det är viktigt att de båda hittas snart.

Den som har information bör kontakta polisen direkt.

– Vi är väldigt angelägna att snarast komma i kontakt med ungdomarna. Om du har sett dem eller har information om var de kan befinna sig, kontakta polisen på 114 14, är det akut ring 112, fortsätter polisen.

Går ut med uppgifter

Polisen har gått ut med signalement för pojken och flickan.

De två försvunna är en tjej och en kille i 15-årsåldern. 

Tjejen bar vid försvinnandet en svart jacka, vit luvtröja, svarta byxor och vita sneakers. 

Killen bar troligen vita sneakers och svarta jeans.

Omständigheterna kring situationen är oklara, men polisen understryker att det är viktigt att de får kontakt med personerna så snart som möjligt.

300 varje år

Polisen genomför årligen minst 300 räddningsinsatser för att söka efter personer som har försvunnit där det finns farhågor om personernas hälsa.

– Under insatsen då polisen söker efter den försvunna personen bedömer en räddningsledare, som alltid är en polis när det gäller försvunna personer, vilka polisiära resurser som behövs vid sökandet, till exempel hundar, hästar, helikoptrar, motorcyklar och båtar, framhåller polismyndigheten.

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Viktigt meddelande utfärdas till alla Microsoft-användare

2025 09 04

Hackare ger sig på Microsoft-användare.

Bedragare och hackare fortsätter att hitta nya metoder för att lura folk.

Nu kommer uppgifter om att hackare använder sig av en teknik som gör att falska inloggningssidor nästan ser exakt likadana ut som den riktiga Microsoft 365-inloggningssidan, rapporterar Teksiden.

Hackarnas metod

Vanligtvis skickas tilltänkta offer direkt till falska webbplatser via e-post, men i andra fall har hackarna använt Microsofts egen funktion, Active Directory Federation Services. 

Denna funktion används normalt av företag för att koppla interna system till Microsofts tjänster.

Genom att skapa ett eget Microsoft-konto och konfigurera ADFS har angriparna kunnat manipulera systemet så att användare omdirigerades till en nätfiskesida. 

Adressen ser legitim ut, ofta något som liknar outlook.office.com, vilket skapar en känsla av förtroende.

Det ska du göra

Personer som exempelvis har sökt på Microsoft 265 istället för Microsoft 365 av misstag kan ha hamnat på en falsk inloggningssida.

Användare bör vara försiktiga när de skriver in sökord i Google. 

Även små stavfel kan leda till att man hamnar fel.

Var extra noggrann om inloggningssidan ser korrekt ut men något känns ovanligt.

Andra bedrägerier

Microsoft varnar även för bedrägerier inom teknisk support.

– Bedragare kan ringa dig direkt på telefonen och låtsas vara representanter för ett teknikföretag. De kan till och med förfalska nummerpresentationen så att det ser ut som ett riktigt telefonnummer från supporten från ett företag som du litar på, varnar techjätten.

– De kommer antagligen att be dig att installera program som ger dem fjärråtkomst till din enhet. Med fjärråtkomst kan dessa erfarna bedragare förvränga vanliga systemmeddelanden som tecken på problem.

Olika metoder

Microsoft fortsätter.

– Bedragare kan också inleda kontakt genom att visa falska felmeddelanden på webbplatser du besöker och visa supportnummer och lura dig att ringa dem, menas det.

– De kan också placera webbläsaren i helskärmsläge och visa popup-meddelanden som inte försvinner, vilket uppenbarligen låser webbläsaren. 

Foto: BoliviaInteligente

Text: Redaktionen