Mäklare varnar för Hemnet – “ni gräver er egen grav”
2024 05 13
Mäklarbranschen i Sverige rasar mot bostadsplattformen Hemnet.
Ämnet är så pass känsligt att mäklare inte ens vill uttala sig utan krav på anonymitet.
"Gräver sin egen grav"
Det senaste året har bolaget bakom Hemnet ökat sina intäkter per publicerat objekt rejält, eftersom säljare i större utsträckning köper så kallade “premiumpaket” när man vill annonsera ut sin bostad.
Hemnet själva kallar det för “hög efterfrågan på tilläggstjänster". Men enligt mäklarbranschen är det snarare tal om plötsliga prishöjningar, rapporterar Dagens industri.
– Jag tror väl att Hemnet börjar gräva en grav för sig självt. Motstånd finns hos kunder och mäklare, för det påverkar oss och vad vi får betalt från kunden, säger en mäklare, som inte vill gå ut med sitt namn, till tidningen.
"Inte bäst för kunden"
Mäklarfirman Husman Hagberg flaggar för att det kan kosta uppemot 20 000 kronor att köpa en annons på Hemnet med särskild paketering.
Flera är inne på att den aktuella annonseringssajten nu närmar sig smärtgränsen.
Även Bjurfors och Länsförsäkringar fastigheter är kritiska, bland annat på grund av förändrade ersättningsvillkor för de mäklare som säljer annonser som publicerats på Hemnet.
– Hemnet har sänkt ersättningen på de billiga paketen och höjt på de dyra. Då tvingas mäklare sälja de dyrare paketen till kunderna, inte för att det är bäst för kunden utan kanske för att mäklarföretaget ska fortsätta göra vinst, säger Bjurfors vd Fredrik Kullman till Di.
Analytikern: inte befogat
Hemnet själva har inte uttalat sig om kritiken.
Däremot avfärdas den av analytikern Georg Attling som menar att Hemnet kan fortsätta höja sina intäkter i flera år framöver genom högre annonspriser och dyrare annonspaket.
Han säger att mäklarnas upprördhet bottnar i att de får ut en mindre andel av kakan, men anser inte att kritiken är befogad och pekar på att mäklarnas provisioner mer än "dubblerats i absoluta tal senaste fem åren".
Antalet annonser ökar kraftigt
Så sent som i slutet av april konstaterades det att antalet bostäder till salu på Hemnet hade skjutit i höjden.
Det totala utbudet av bostäder på sajten mellan januari och mars 2024 var högre än på tio år, enligt Göteborgs-Posten.
Den stora uppgången i utbudet har dock en annan förklaring än att det är nya bostäder som publicerats.
Istället beror det på att det för många tar längre tid att få en bostad såld – vilket gör att annonserna ligger uppe längre och drar upp kurvan.
Dessutom har man de senaste åren i högre utsträckning börjat använda sig av kategorin “kommande bostäder” – det vill säga objekt som ska ut på marknaden senare. Det driver också upp uppgången.
Enligt Hemnet har även köpare frångått ett tidigare normalläge på marknaden. Förr köpte många en ny bostad redan innan den förra hunnit bli såld.
– I den “normala marknaden” brukar vi se att två av tre personer köper sin nya bostad först innan man säljer sin gamla. Men idag är det tvärtom, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, till GP.
Foto: Hemnet
Text: Redaktionen