Lyxresort med hotell och restaurang går under efter åtta år

2025 02 02

Lyxresortet Stedsans stängs ner.

Stedsans har under åtta års tid varit en tillflykt för människor som vill bege sig till den halländska vildmarken för att koppla av.

Där har resortet - som har hotell och restaurang - drivits av det danska paret Flemming Hansen och Mette Helbæk.

Nu stängs dock Stedsans - och är enligt ägarna på väg att gå i konkurs.

Det rapporterar Hallandsposten.

Har skulder

Det har ännu inte skickats in någon konkursansökan.

Företaget har dock en nuvarande skuld på drygt 420 000 kronor hos Kronofogdemyndigheten.

Ägarparet tycks ha flyttat till Guatemala - och när Hallandsposten får tag på Stedsans revisor Lars Göransson för att fråga vad som hände med ekonomin så svarar han så här:

– Jag har inga kommentarer.

“Skatter och byråkrati”

På Stedsans hemsida uttrycker ägarna sina tankar.

– I över 8 år har vi arbetat med att förverkliga vår vision om ett vackrare sätt att leva i framtiden, förklarar ägarna.

– Vi kom väldigt långt med Stedsans, men vi var också tvungna att inse på vägen att det är en omöjlig uppgift att vara själsdrivna entreprenörer med ett uppdrag i ett land där skatterna är några av de högsta i världen och byråkratin är obeveklig. Åtminstone var det så för oss.

“Brutna löften”

De skriver vidare att “vår skuld från våra uppstartsår fulla av brutna löften från myndigheterna och de två åren med Corona-stängda gränser hann ikapp oss”, och att “när ni läser detta har vi förmodligen försatts i konkurs av Skatteverket”.

“Är tufft”

Ägarna avslutar:

– Allt vi någonsin velat var att vara en del av att skapa en vackrare planet. Att avboka gäster och att vår underbara personal förlorar sina jobb är ett hårt slag för oss, vår familj och vår stolthet. 

– Vi tar ett steg tillbaka för att bara släppa taget om att hålla fast vid och kämpa för ett projekt som vi älskar innerligt men också ett som har kostat oss fler sömnlösa nätter än de flesta människor förmodligen upplever under en livstid. 

Foto: Therese Elstad Stedsans

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen